MediaWatch

EU-Parlament vedtager lov om mere gennemsigtighed på onlineplatforme

Ny EU-lov gør handel på onlineplatforme mere gennemsigtigt for både virksomheder og forbrugere, mener Christel Schaldemose (S).

Christel Schaldemose (S) har været ordfører på loven. Foto: Europa-Parlamentet

Snart bliver onlineplatforme som Amazon, Hotels.com og eBay nødt til oplyse virksomhederne om, hvorfor de rangerer dem, som de gør.

Det sker, efter EU-Parlamentet i dag har stemt for den første EU-lov, der har til formål at regulere forholdet mellem virksomheder og onlineplatforme.

Christel Schaldemose, medlem af EU-Parlamenter for Socialdemokratiet, har været ordfører for loven, som hun glæder sig over, er blevet vedtaget med stor opbakning.

"Det betyder, at vi får mere styr på de her platforme, og det vil have en kæmpe gevinst for de virksomheder, der har været nødt til enten fuldstændig at acceptere alle de krav, der var, eller slet ikke at være der," siger Christel Schaldemose til PolicyWatch.

Et fair marked

Hun mener, de nye regler giver et mere fair digitalt indre marked, og peger på, at der i dag er ubalance mellem aktørerne, hvor de små- og mellemstore virksomheder ikke har nogen rettigheder.

"Hvis du er en lille virksomhed, der gerne vil sælge dine produkter på en stor portal, så har du ingen forhandlingsret til at presse nogle bedre vilkår igennem,” siger hun og bruger et lille Bed & Breakfast som eksempel:

"Hvis du så gerne vil ud til en bredere målgruppe af gæster, har du været nødt til at acceptere de vilkår og priser, platformen har sat op."

Med de nye regler bliver der både større gennemsigtighed, samt flere krav til, hvad kontrakterne skal indeholde. Christel Schaldemose peger også på, at de mindre virksomheder indtil nu ikke har haft ret til at få en forklaring, hvis en onlineportal fjernede dem fra listen på deres hjemmeside. Det er nu ændret.

Også til gavn for forbrugerne

Udover at gøre konkurrencevilkårene bedre for virksomhederne, mener socialdemokraten også, at reglerne kommer forbrugerne til gavn.

"I sidste ende kommer det til at betyde, at forbrugerne kan være sikre på, når de bruger en prisportal, at der er en god, sund konkurrence, og at de informationer de får, faktisk er de rigtige," siger hun.

Inden forslaget blev vedtaget, har flere portaler luftet deres bekymring om at skulle offentliggøre deres algoritmer. I loven er der dog kun lagt op til, at det er selve grundlaget for rangeringerne, der skal være transparens omkring.

Den danske virksomhed Airtame har tidligere fortalt til PolicyWatch, hvor vigtig eksempelvis Amazons algoritme er for selskabet.

Efter parlamentets vedtagelse af loven, afventer man nu den formelle godkendelse fra EU's medlemslande. Herefter skal forordningen implementeres inden for 24 måneder.

Denne artikel er leveret af MediaWatch søstermedie PolicyWatch.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere