MediaWatch

Socialdemokratiet vil tøjle de sociale medier

Der skal dæmmes op for hadefulde ytringer og opfordringer til terror, mener Socialdemokratiet, som nu fremlægger en plan for, hvordan partiet vil styrke kontrollen med techgiganter som Google og Facebook.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danmark skal regulere techgiganter som Google og Facebook langt hårdere end i dag. De skal betale skat, og de skal pålægges et direkte ansvar for at stoppe misinformation, hadefulde ytringer og opfordringer til terror, der bliver spredt på tjenesterne.

Det siger Socialdemokratiets formand og statsministerkandidat, Mette Frederiksen, der nu fremlægger en plan for, hvordan partiet vil styrke kontrollen med techgiganterne, hvis det overtager regeringsmagten efter valget. Det skriver Politiken mandag.

Samtidig skal techgiganterne pålægges et retligt ansvar for det indhold, der bliver delt på deres tjenester og sociale medier. Tyskland pålagde sidste år sociale medier en pligt til at fjerne hadefuldt indhold på deres tjenester inden for 24 timer. Australien har efter terrorangrebet i New Zealand, der blev livestreamet på Facebook, gjort det strafbart at lade den slags blive streamet i længere tid.

Socialdemokratiet vil samme vej.

"Det er naturligt at se på, om vi kan overføre den type lovgivning til Danmark", siger Mette Frederiksen til Politiken.

Facebook anerkender at have et ansvar for indholdet på platformen og siger, at virksomheden ikke har været sig det ansvar bevidst. Men det er Facebook i fuld gang med at gøre noget ved, forsikrer kommunikationschef Norden Peter Münster i en mail til Politiken.
 

Ny australsk lov vil straffe sociale medier for voldeligt indhold

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs