En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
15.12.2014kl. 15.21

Årsstatus: Unge Youtube-stjerner i hastig vækst

Den nye generation af unge Youtubere er blandt mest trendende kanaler på Youtube i Danmark i 2014. Det danske bidrag til Eurovision er mest sete.
af CHRISTIAN CARLSEN

Sangeren Basims optræden fra Eurovision i København og unge Youtube-stjerners hjemmesnedkererede musikvideoer med personlig snak og gakket underholdning.

I anledning af at året er ved at gå på hæld, gør Google status over de mest sete videoer og trendende kanaler på Youtube i Danmark i 2014. Her topper Basims optræden til Eurovisten listen over den meste sete video efterfulgt af en optræden af Clemens, Simon Talbot og Rasmus Nøhr til Zulu Awards og sangeren Christophers opførsel af sangen 'First Like' i Natholdet.

Målt på væksten i abonnenter og afspilninger er det dog de nye YouTube-stjerners kanaler, der er vokset mest.

"Den nye generation af YouTube-stjerner laver deres egne kanaler med deres eget meget personlige indhold. De tager os med i musikstudiet, foran computeren eller drikker te og taler om kærlighed. De tilbyder en type indhold og relation til deres følgere, som er helt anderledes, end hvad vi ser på de mere traditionelle medieplatforme. Uden at lave bredt indhold, som alle nødvendigvis skal kunne lide, kan YouTube-stjernerne samle fællesskaber, der både er trofaste og engagerede i en hidtil uset grad", udtaler Google Danmarks talsperson, Christine Sørensen, i en pressemeddelelse.

Belønnes med engagement

Flere Youtube-netværk har set dagens lys i Danmark i løbet af året. Et af dem er nordiske Splay, som MTG ejer 35 pct. af, og som i forvejen er etableret i Sverige og Finland. Ifølge selskabet selv tæller netværket 200 Youtube-kanaler med mere end 6,7 mio. abonnenter - i den unge målgruppe, der er Youtubes stærke kommercielle salgskort.

Her mener Adrian Langer, direktør for Splay, at fremtiden tegner lys for de unge Youtubere.

"De største stjerner har især forstået, at hvis seeren inviteres til at deltage aktivt, bliver de belønnet med både kreativitet og enormt engagement fra deres fans," udtaler Adrian Langer i pressemeddelelsen.

Blandt de Youtubere, Splay har indgået aftale, er bla. Eiqu Miller, som indtager en tredjeplads over de mest trendende kanaler i 2014, og Kristine Sloth, som ligger nummer syv på listen.

Youtube-netværk fungerer lige som blognetværk som portaler for de enkelte Youtube-kanaler. Ud over at være kanalnetværk er portalerne salgsnetværk, der mod et cut af indtægterne står for salg, markedsføring, produktions- og trafikoptimering.

Top 10 mest sete YouTube-videoer i Danmark:

  1. Basim - Cliche Love Song
  2. Talbot, Clemens og Nøhr - Stjerner & Hvidt Lys
  3. Christopher - First Like (fra Natholdet)
  4. Chili Klaus and Classical orchestra eating the worlds hottest chili peppers
  5. Melina & Joey synger: Joey Moe - 'Million' - Voice Junior Danmark - Program 8 - Finalen
  6. Kongerne af Næstved - 4ÆverZenzyg ft. Svenstrup og Vendelboe
  7. FIRST KISS
  8. Look Up
  9. Bars & Melody - Simon Cowell's Golden Buzzer act | Britain's Got Talent 2014
  10. Kæk deltager prøver at score X Factorvært

Top 10 mest trendende YouTube-kanaler i Danmark:

  1. PewDiePie
  2. KSI
  3. Eiqu Miller
  4. VanossGaming
  5. RobinSamse
  6. Splay Danmark
  7. Kristine Sloth
  8. Armin
  9. GexpGaminG
  10. W2S

Relaterede artikler:

  • DR opruster på webtv - slår fire stillinger op

    For abonnenter

  • Danske Youtube-kendisser går sammen om webtv-serie

  • Yahoo vil fiske YouTube-stjerner til tv-satsning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Chefredaktør forlader Gaffa

For abonnenter

Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: Laure Andrillon/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere

Photo: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

For abonnenter

Rettigheder til Formel 1-løb med den hollandske racerkører Max Verstappen bærer en del af æren for Viaplays abonnementsvækst i landet. | Foto: Hoch Zwei/AP/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming

For abonnenter

Læs også

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Rettigheder til Formel 1-løb med den hollandske racerkører Max Verstappen bærer en del af æren for Viaplays abonnementsvækst i landet. | Foto: Hoch Zwei/AP/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming

En ny aftale med krog i populær sportsrettighed skal give Viaplays hollandske abonnementsbase et boost. Streamingtjenesten har i forvejen godt en mio. abonnenter i landet. 

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 1. feb.
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 1. feb.
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 1. feb.
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 1. feb.
  • Aller Media hyrer ny direktør – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge