MediaWatch

Årsstatus: Unge Youtube-stjerner i hastig vækst

Den nye generation af unge Youtubere er blandt mest trendende kanaler på Youtube i Danmark i 2014. Det danske bidrag til Eurovision er mest sete.

Sangeren Basims optræden fra Eurovision i København og unge Youtube-stjerners hjemmesnedkererede musikvideoer med personlig snak og gakket underholdning.

I anledning af at året er ved at gå på hæld, gør Google status over de mest sete videoer og trendende kanaler på Youtube i Danmark i 2014. Her topper Basims optræden til Eurovisten listen over den meste sete video efterfulgt af en optræden af Clemens, Simon Talbot og Rasmus Nøhr til Zulu Awards og sangeren Christophers opførsel af sangen 'First Like' i Natholdet.

Målt på væksten i abonnenter og afspilninger er det dog de nye YouTube-stjerners kanaler, der er vokset mest.

"Den nye generation af YouTube-stjerner laver deres egne kanaler med deres eget meget personlige indhold. De tager os med i musikstudiet, foran computeren eller drikker te og taler om kærlighed. De tilbyder en type indhold og relation til deres følgere, som er helt anderledes, end hvad vi ser på de mere traditionelle medieplatforme. Uden at lave bredt indhold, som alle nødvendigvis skal kunne lide, kan YouTube-stjernerne samle fællesskaber, der både er trofaste og engagerede i en hidtil uset grad", udtaler Google Danmarks talsperson, Christine Sørensen, i en pressemeddelelse.

Belønnes med engagement

Flere Youtube-netværk har set dagens lys i Danmark i løbet af året. Et af dem er nordiske Splay, som MTG ejer 35 pct. af, og som i forvejen er etableret i Sverige og Finland. Ifølge selskabet selv tæller netværket 200 Youtube-kanaler med mere end 6,7 mio. abonnenter - i den unge målgruppe, der er Youtubes stærke kommercielle salgskort.

Her mener Adrian Langer, direktør for Splay, at fremtiden tegner lys for de unge Youtubere.

"De største stjerner har især forstået, at hvis seeren inviteres til at deltage aktivt, bliver de belønnet med både kreativitet og enormt engagement fra deres fans," udtaler Adrian Langer i pressemeddelelsen.

Blandt de Youtubere, Splay har indgået aftale, er bla. Eiqu Miller, som indtager en tredjeplads over de mest trendende kanaler i 2014, og Kristine Sloth, som ligger nummer syv på listen.

Youtube-netværk fungerer lige som blognetværk som portaler for de enkelte Youtube-kanaler. Ud over at være kanalnetværk er portalerne salgsnetværk, der mod et cut af indtægterne står for salg, markedsføring, produktions- og trafikoptimering.

Top 10 mest sete YouTube-videoer i Danmark:

  1. Basim - Cliche Love Song
  2. Talbot, Clemens og Nøhr - Stjerner & Hvidt Lys
  3. Christopher - First Like (fra Natholdet)
  4. Chili Klaus and Classical orchestra eating the worlds hottest chili peppers
  5. Melina & Joey synger: Joey Moe - 'Million' - Voice Junior Danmark - Program 8 - Finalen
  6. Kongerne af Næstved - 4ÆverZenzyg ft. Svenstrup og Vendelboe
  7. FIRST KISS
  8. Look Up
  9. Bars & Melody - Simon Cowell's Golden Buzzer act | Britain's Got Talent 2014
  10. Kæk deltager prøver at score X Factorvært

Top 10 mest trendende YouTube-kanaler i Danmark:

  1. PewDiePie
  2. KSI
  3. Eiqu Miller
  4. VanossGaming
  5. RobinSamse
  6. Splay Danmark
  7. Kristine Sloth
  8. Armin
  9. GexpGaminG
  10. W2S

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs