MediaWatch

EU-parlament lægger pres på Vestager: Split Google i to

Et stort flertal af europaparlamentarikere ønsker at indskrænke Googles magt for at fremme lige konkurrence.

Foto: Niels Hougaard

Et ønske hos mange EU-parlamentarikere om at lægge pres på konkurrencekommissær Margrethe Vestager for at få splittet internetgiganten Google i to blev en betydelig succes, da parlamentet torsdag stemte om sagen i Strasbourg.

384 stemte for - og 174 imod - en resolution, der opfordrer til, at søgemaskineselskaber bliver adskilt fra andre kommercielle tjenester.

Afstemningen, som ikke specifikt nævner Google, har imidlertid kun symbolsk betydning.

EU-parlamentarikere er i stigende grad utilfredse med Googles store indflydelse på internettet og har forsøgt at finde frem til måder, hvorpå man kan indskrænke selskabets magt.

Med en opdeling mellem selve søgemaskinen og andre kommercielle aktiviteter vil man forsøge at sikre mere lige konkurrencevilkår i internetindustrien.

Parlamentet kan ikke selv fremsætte lovforslag eller for den sags skyld tvinge selskaber til at lade sig opdele.

Selvom der er tale om en ikke-bindende resolution, er hensigten at øge presset på EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager for at skride til handling over for Google.

Selskabet kritiseres i forvejen for blandt andet sin indsamling af private data og for at spekulere i sine skattebetalinger.

Desuden kører en konkurrencesag i EU med Google i centrum på sit femte år.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs