MediaWatch

Ansatte undrer sig over nedskæringer på Journalisten

Fagbladet Journalistens medarbejderforening undrer sig over, at de ikke er blevet hørt, inden et forslag om at reducere antallet af printudgivelser.

Medarbejderne på fagbladet Journalisten under sig over, at de er ikke er blevet taget med på råd, inden forretningsudvalget i Dansk Journalistforbund fremsatte et forslag om, at Fagbladet Journalisten fra årsskiftet kun skal udkomme 12 gange om året på papir mod 15 i dag.

Det skriver Journalistens medarbejderforening i en udtalelse på Journalistens egen hjemmeside.

"Vi har før givet udtrykkeligt udtryk for, at vi som medarbejderforening ville sætte pris på at blive hørt, inden ledelsen traf beslutninger, der var så betydelige for vores arbejdsplads. Vi vil eksempelvis gerne sikre os, at ledelsen ved, hvor kort tid 15 arbejdsdage er til at skulle gentænke strategi, arbejdsgange og udgivelsesplan for næste år – ved siden af at skulle producere et nummer af Journalisten og opretholde nyhedsdækningen på nettet," lyder det i udtalelsen, der er underskrevet af tillidsmand Emil Ellesøe Ditzel, på Journalisten.dk.

Forslaget fra forretningsudvalget er på dagordenen, når hovedbestyrelsen mødes i dag og i morgen, torsdag. Ifølge formand i Dansk Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård er forslaget en naturlig fortsættelse af Journalistens digitale omstilling. Samlet set giver nedskæringen til næste år en besparelse på netto 350.000 kr. og 550.000 kr. per år efterfølgende. 

I udtalelsen understreger medarbejderne, at de er tilfredse med, at forslaget ikke indeholder nedbemanding. Men de er kede af indstillingen om nedskæringer, fordi den udtrykker "en forkert opfattelse af, at det er gratis at distribuere journalistik på nettet". De er dog enige i ideen om, at konvertere ressourcer fra print til digitale platforme, men mener, at pengene skal følge journalistikken.

Derfor kritiserer de, at forslaget fra forretningsudvalget kun øremærker 100.000 kr. til udvikling og drift af digitale platforme.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs