Omstruktureringer i Schibsted rammer også Danmark

Schibsted skal nedlægge 250 stillinger. Dansk proces starter efter sommerferien, og det er derfor ikke muligt for nuværende at oplyse, hvor mange der vil blive påvirket, lyder det fra landedirektør.
Schibsted-koncernen blev i sidste uge formelt splittet, sådan at medieforretningen og markedspladsselskabet bliver drevet som to separate virksomheder. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Schibsted-koncernen blev i sidste uge formelt splittet, sådan at medieforretningen og markedspladsselskabet bliver drevet som to separate virksomheder. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Det børsnoterede online-markedspladsselskab Schibsted, som i sidste uge formelt blev skilt fra den norske koncerns medieforretning, meldte tirsdag ud, at det vil nedlægge 250 stillinger.

Det får også konsekvens for den danske organisation, lyder det i et skriftligt svar fra Therese Moltke, der er landedirektør i Schibsted Marketplaces Danmark. Selskabet ejer platformene DBA og Bilbasen i Danmark.

Hun skriver, at selskabet har meldt ud, at det forventer at nedlægge stillingerne på tværs af Danmark, Finland, Norge som led i en ”reorganisering,” efter at Schibsted har frasolgt medieforretningen til storaktionæren Tinius Fonden.

”Vores hovedfokus er nu at skabe rammerne for en stærk og effektiv virksomhed, der fremover udelukkende vil fokusere på at skabe gode markedspladser for de millioner af mennesker, som bruger vores markedspladser hver eneste dag,” skriver Theresa Moltke.

Hun svarer videre, at de lande, Schibsted opererer i, er forskellige, og i første omgang har koncernen igangsat konsultationer og forhandlinger med fagforeninger og andre medarbejderrepræsentanter i Finland, skriver hun.

”Den danske proces starter først efter sommerferien i overensstemmelse med dansk lovgivning, og vi forventer, at den er afsluttet i september 2024,” skriver Theresa Moltke.

Af den grund kan hun ikke på nuværende tidspunkt sige mere om, hvor mange medarbejdere som eventuelt vil blive berørt i den danske del af forretningen.

”Det har været en svær beslutning at påbegynde en proces om potentielle afskedigelser af vores medarbejdere. Vores fokus er nu på at skabe en åben, ærlig og transparent proces for vores medarbejdere, og vi vil gøre vores ypperste for at støtte dem og behandle dem godt i en svær situation,” skriver Theresa Moltke.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også