Facebooks Whatsapp dropper betalingsmodel

Chattjenesten Whatsapp, der er ejet af Facebook, ændrer forretningsmodel og dropper abonnement.

Facebooks mobilbeskedtjeneste Whatsapp skrotter sin betalingsmodel, skriver blandt andre Berlingske Business og Financial Times.

Hidtil har det kostet en flad dollar om året at bruge tjenesten, der lige som Messenger er et alternativ til sms og opkald. Whatsapp lægger forretningsmodellen om og vil i stedet for abonnement satse på at skabe omsætning som kommunikationskanal mellem virksomheder og deres kunder. Ikke kommunikation i reklameform, men i form af aktuelle informationer som f.eks. om flyselskaber, der vil informere om forsinkelser.

"Det er hårdt for folk at betale, især hvis de ikke har kreditkort eller bankkonto. Vi ønsker ikke, at de skal tænke på, at deres kommunikation med omverdenen vil blive lukket på grund af betaling, det skaber bekymring," sagde medstifter og administrerende direktør Jan Koum på konferencen DLD (digital life design) i München.

Omkring 900 millioner har oprettet en adgang til Whatsapp, som Facebook købte for to år siden Whatsapp for 19 mia. dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også