MediaWatch

Bonnier ejer nu halvdelen af Youtube-netværk

To af stifterne af Youtube-netværk forlader selskabet, efter at Bonnier har mere end fordoblet sin ejerandel.

Som tidligere omtalt har den svenske mediekoncern Bonnier øget sin investering i Youtube-netværket United Screens. Indtil nu har det være uklart, hvor meget Bonnier denne gang har skudt ind i selskabet, som de i forvejen ejer 20 pct. af.

Men ifølge dokumenter til den svenske erhvervsstyrelse har Bonnier gennem sit vækst- og udviklingsselskab Bonnier Growth Media sat sig på 47 pct. af aktierne i United Screens, skriver Breakit.

Samtidig viser dokumenterne, at to af stifterne af United Screens Jan Zachrisson og Oscar Höglund har solgt sine aktier til Bonnier for 37.995 svenske kr. tilsammen. I anmeldelsen til erhvervsstyrelsen skriver den sidste tilbageværende stifter af selskabet, Stina Honkamaa Bergfors, dog, at en "aftale aktionærerne imellem" ligger bag transaktionen.

Ifølge Jan Zachrisson er de to nu tidligere stiftere "meget tilfredse" med aftalen, som er en "god aftale".

Sammen med Splay, som har MTG som hovedaktionær, er United Screens de største Youtube-netværk i Sverige. Begge oplever ifølge Breakit stor vækst, selvom United Screens har tabt sammenlagt 17 mio. sek. de sidste to regnskabsår.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs