Prognose: Online video kommer til at boome

En prognose spår, at brugere vil afsætte mere og mere tid til at se online videoer. Annonceomsætningen vil følge med.
Foto: Ahn Young-joon/AP/Polfoto
Foto: Ahn Young-joon/AP/Polfoto

Forbrugere verden over vil bruge stadig mere tid på at se levende billeder online. Det forudser ZenithOptimedia i en prognose.

Fra i år frem til 2017 vil forbruget ifølge prognosen stige med 37 pct.. Især video-kiggeriet på mobile enheder så som smartphones vil springe i vejret. På den front er der udsigt til mere end en fordobling, mens udviklingen er mere moderat for desktops.

Udviklingen vil ifølge ZenithOptimedia får annoncørerne til at kaste deres penge i retning af online video. Prognosen forudser, at annonceomsætningen i Danmark på online video vil stige fra 167 mio. kr. i år til 427 mio. kr. i 2017.

Nedgang til tv

Omvendt vil det gå for lineært tv. Her spår prognosen, at annonceindtægterne falder med næsten 10 pct. frem mod 2017.

"Forbrugere over hele verden tager hastigt online video til sig, fordi det tilbyder dem et næste ubegrænset udvalg af spændende indhold. Nogle af de mest ivrige brugere er de unge seere, som er de sværeste at nå på tv," siger Mark Waugh, direktør i Newcast, som er en afdeling af ZenithOptimedia, i en kommentar til prognosen.

I analysen af det danske marked skriver ZenithOptimedia, at danske selskaber arbejder med at få lineært tv til at understøtte udviklingen i online video.

Prognosen forudser, at næsten 1,9 mio. danskere i 2017 jævnligt vil se online video.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også