En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag26. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.10.2022kl. 07.00

Musk lukker aftale om Twitter-køb efter bøvlet forløb

Ifølge medier lukker Musk aftale om køb af Twitter og smider direktører på porten.
Foto: Jim Watson/Ritzau Scanpix
Ritzau

Verdens rigeste mand, Elon Musk, har formelt lukket en aftale om at købe det sociale medie Twitter for cirka 330 mia. kr.

Det oplyser kilder til flere medier, heriblandt nyhedsbureauet Reuters. Også blandt andet Financial Times og Washington Post erfarer, at købet er gennemført.

Dermed står et dramatisk forløb på flere måneder til at blive afsluttet.

Her har Twitter og Musk blandt andet været i strid om værdien af selskabet, efter at Musk mente, at han var blevet vildledt.

Med købet kommer Twitter til at sige farvel til selskabets adm. direktør, Parag Agrawal, og finansdirektør Ned Segal. Det erfarer kilder med kendskab til sagen ifølge Reuters.

Twitter, Musk og de to direktører er ikke umiddelbart vendt tilbage på mediets henvendelse om en kommentar.

I april kom en aftale om køb af Twitter på plads mellem Tesla-grundlæggeren Elon Musk og det sociale medie.

Men så trak Musk sig, fordi han mente, at han ikke havde fået korrekte oplysninger om antallet af falske konti på det sociale medie, som han selv er flittig bruger af.

Det fik Twitter til at ville hive Musk i retten. Selskabet mente, at Musk havde forpligtet sig til at overtage det sociale medie og dermed brød kontrakten.

Hvis ikke Musk var gået med til at overtage selskabet inden fredag 28. oktober, var det endt med en retssag.

Med købet kan Musk føje endnu et punkt til sit lange cv: nemlig titlen som Twitter-ejer.

I øvrigt er den omdiskuterede erhvervsmand og mangemilliardær direktør for elbilselskabet Tesla og rumfartsselskabet SpaceX.

I forbindelse med købet har Musk meldt store ambitioner ud for det sociale mediet.

Han vil ”besejre” de falske konti og spamrobotterne på det sociale medie. Derudover vil han offentliggøre algoritmerne, som står for udvælgelsen af indhold på mediet, og forsøge at modvirke ekkokammertendenser på mediet.

Men detaljerne i de konkrete planer er få, skriver Reuters.

Derudover vil Twitters 7500 medarbejdere formentlig følge spændte og urolige med i den kommende tid, da Musk har meddelt, at han planlægger at skære ned i antallet af stillinger.

Relaterede artikler:

  • Foto: Mike Blake/REUTERS/Ritzau Scanpix

    Elon Musk ankommer hos Twitter forud for rygtet opkøb

  • Elon Musk sigter mod at gennemføre Twitter-opkøb fredag

  • Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

    Tredje kvartal er ingen indtjeningsfest for amerikanske techselskaber

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

Adm. direktør for 24syv, Lars Schmidt, fremlagde i begyndelsen af januar lyttertal beregnet til intern brug blandt landets radiostationer. Efter dialog med øvrige medier lægger direktøren sig nu fladt ned.

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

Ikke alle former for tilstedeværelse på platformen giver afkast, fortæller to danske Tiktok-bureauer. Det kommercielle potentiale for danske aktører er stort, men stadig uudnyttet, mener de.

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 16.30
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 15.40
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 15.00
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 14.12
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 13.54
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 12.47
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 12.47
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 12.18
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 11.22
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 10.51
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 10.07
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 08.27
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 08.03
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 07.07
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Head of Business Development

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge