Zetland dropper samarbejde med Norwegian

Et kommercielt samarbejde mellem Zetland og flyselskabet Norwegian skabte røre, da Zetland meldte sig ind i klimakampen med en ny journalistisk satsning. Først forsvarede mediet samarbejdet, men nu trækker Zetland sig fra det.
Foto: /ritzau/Marie Hald
Foto: /ritzau/Marie Hald

Zetland dropper sit samarbejde med flyselskabet Norwegian. Det skriver mediet selv i en længere artikel.

Zetland blev i slutningen af 2018 mødt af nogen kritik for at have indgået samarbejdet med flyselskabet, som indebærer, at kunder optjener såkaldte cashpoints, som kan bruges til at købe flybilletter hos Norwegian. Samtidig slår Zetland sig op på klimajournalistik. De to ting harmonerer ikke videre godt, lød kritikken.

Ved den lejlighed forsvarede Zetlands direktør, Jakob Moll, samarbejdet over for fagbladet Journalisten. Men nu bliver det altså droppet.

"Vi har lavet mange samarbejder gennem tiden, hvor vi tilbyder Zetland med rabat til særlige grupper. Jeg fattede først for sent, at kunderne optjener cashpoints ved at købe Zetland. Så principielt kan de komme til at flyve mere. Det er svært at stå på mål for, når vi synes, journalistikken skal gå forrest som et godt eksempel på klimaområdet," lyder det fra chefredaktør Lea Korsgaard i Zetlands artikel.

Samarbejdet kom under kritisk behandling, da Zetland først udgav en kronik i november, der beskrev mediets fokus på klimaspørgsmål, og hvordan journalistikken ikke bare skal beskrive klimaudfordringerne, men også være en aktiv spiller, der er med til at løse dem. Kort efter kronikken blev offentliggjort, blev samarbejdet mellem Zetland og Norwegian annonceret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også