En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
19.02.2019kl. 09.54

Debat: Sats på unge - også efter Vice og Format - få 5 råd til hvordan

Trods lukningen af Vice, endnu et dansksproget journalistisk medie målrettet unge, er der gode grunde til at fortsætte jagten på yngre målgruppers engagement, selvom sporene skræmmer, skriver Aslak Gottlieb.
Foto: PR
ASLAK GOTTLIEB, KONSULENT OG RÅDGIVER, TIDL. SKOLELÆRER

DEBAT | "Det kan ikke betale sig at lave nyheder til unge. De er troløse og begynder alligevel at læse avis, når de bliver ældre."

Sådan hører jeg med jævne mellemrum kløgtige folk i mediebranchen affeje tanken om redaktionelle indsatser henvendt til yngre mediebrugere. Heldigvis bliver det mere og mere sjældent. For selvom lukningen af Format sidste år og Vice i denne uge tydeligt viser, hvor svært et forretningsområde nyheder til unge er, må branchen fortsat gøre sig umage for at holde kontakt med målgruppen – også for mediernes egen skyld.

Der er tale om mediebrugere, som er vokset op i døgnåben bland-selv-butik af medieindhold målrettet dem selv

Aslak Gottlieb

Lad os først lige gøre os klart, hvor lille markedet for nyheder til unge egentlig er. En ungdomsårgang er på lidt mere end 60.000 personer. Der er tale om mediebrugere, som er vokset op i døgnåben bland-selv-butik af medieindhold målrettet dem selv. De ved om nogen, hvordan man sammensætter sit eget medierepertoire og er som medieforbrugere mindst lige så kræsne som vi gamle.

Bryd derfor gerne årgangen ned i 10 eller flere segmenter. Lad os sige, at man i ungdomsårene rykker til næste livstadie omkring hver femte år. På en god dag kan vi gange segmentet på 6.000 op med fem og lande på 30.000 potentielle brugere til et givent medie. På landsplan.

Nemmere for algoritmer

Regnestykket er sat på spidsen og naturligvis en grov forenkling af markedet. Men karikaturen illustrerer, hvorfor sociale medier har så meget nemmere ved gennem algoritmer at servicere målgruppen "redaktionelt".

Resultatet er velkendt: Unge foretrækker de sociale medier frem for de redaktionelle. Og selvom digitaliseringen af mediebilledet faktisk har betydet, at unge dagligt bliver eksponeret for flere nyheder end sandsynligvis nogensinde før, er det et problem, hvis deres kendskab til den type medieindhold, der kommer ud af journalistikken, kun er flygtigt.

Aslak Gottlieb

  • Konsulent for Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på SDU
  • Selvstændig rådgiver og konsulent om medier, børn og unge
  • Freelance skribent og lærebogsforfatter
  • Tidligere skolelærer
For hvad er det lige, der skal få unge til på et tidspunkt i livet at vælge den type medieindhold, som journalister producerer til? Hvor vi tidligere i familien blev socialiseret ind i et medieforbrug af aviser, tv og radio, dannes identiteten som medieforbruger nu i samspil med en skærm, som primært udenlandske teknologivirksomheder har kontrol over. En tendens, der faktisk begyndte allerede omkring 1990, da hybridnettet gjorde det muligt at trække MTV ind på teenageværelserne og teenagerne væk fra familiens aftenhygge med Sten Bostrup og andre opbyggelige mediefænomener som bærende influenter.

Byg relationen tidligt

Vi kan ikke spå om fremtiden. Måske har jeg uret, når jeg påstår, at vi ikke uden at gøre en redaktionel indsats for yngre målgrupper i fremtiden kan få dem til vælge journalistisk produceret medieindhold. Men hvorfor skulle de dog gøre det, hvis de er vant til at blive kælet for kun af hinanden og udenlandske teknologivirksomheder?

Selvom vi kan udvide vores medieforbrug med second screens, har døgnet kun 24 timer, og for at skabe plads til nye medievaner skal du

Alene af den grund, at du som ungt menneske ikke magter at se din fremtid malet som et sort mediebillede af vold og klimakatastrofer vil du gerne høre de historier, som udpeger en løsning på miseren.

Aslak Gottlieb
aflægge dig de gamle. Med Youtube Kids har Google vist, at selskabet er bevidst om at skulle servicere i alle aldersgrupper og sikkert forventer at skulle gøre det resten af livet for deres nuværende kernebrugere – et billede, som også tegner sig for de store streamingtjenester, som nok skal forstå at holde os klinet til skærmen resten af livet.

Dansksprogede journalistiske medier skal altså ikke kun gøre sig til for yngre målgrupper for demokratiets og de unges skyld. De bør for deres egen fremtids skyld også gøre en indsats for at skabe en relation til brugerne tidligt i livet. Og det er der heldigvis på trods af Formats og Vices fald stadig mange, der gør. Både i direkte kontakt med brugerne og gennem initiativer målrettet skolerne.

5 gode råd

Jeg har det privilegium at følge mange af indsatserne på nært hold og har i anledning af gårsdagens kedelige nyhed om lukningen af Vice i Danmark formuleret følgende fem råd til medier, som gerne vil i kontakt med yngre mediebrugere:

1. Vær tabloid og troværdig

Som projektleder for Avisen i Undervisningen iagttager jeg hvert år, hvordan eleverne bliver sluppet løs på Avisportalen, som er en tjeneste fra Infomedia, hvor omkring 40 medietitler er opstillet i en slags kioskløsning. Rigtig gættet. Trafikken stryger hen mod de tabloide medier. Ganske ligesom at jeg jævnligt støder på (den trykte!) B.T. Metro ude i klasselokalerne. Det tabloide formsprog giver pote. Omvendt viser undersøgelser, at målgruppens forventninger til journalistiske mediers troværdighed er meget høj. Så hold på troværdigheden. Men hey – hvem sagde også, at de to begreber skulle være modsatrettede?

2. Inkluder målgruppen

Skolelærerne bliver trætte, bare de hører ordet inklusion. Men hvis dit medie ikke retter sig direkte mod målgruppen, så sørg i det mindste for, at unge føler sig inkluderet, når de møder jeres indhold. Det skræmmer næppe kernebrugerne væk med en ekstra faktaboks, underholdende indslag og en ungdommelig appel i stil og tone. Tænk som minimum, at det indhold, I bringer om børn og unge, er respektfuldt udført, skulle en skolelærer finde på at eksponere sine elever for netop den historie, I har valgt at bringe om ynglingene.

3. Vær visuel

Selvom tekst-tv faktisk blandt unge hittede overraskende langt ind i den digitaliserede medieæra, er epoken slut. Unge læser stadig, men du skal som minimum bruge et visuelt blikfang for at lokke dem hen til netop din honningkrukke. Og det er sikkert heller ikke noget, som skræmmer kernebrugerne på et rent voksen-medie. Til gengæld bliver skrivende journalister måske skræmt ved tanken om, at lade det visuelle være historiens bærende element – og teksten blot være artiklens udstyr. Men du må gå visuelt radikalt til værks, hvis du vil engagere målgruppen.

4. Find løsninger

Constructive Institute i Aarhus udfordrer for tiden selve branchens opfattelse af, hvad journalistikken er sat i verden for. Det er nødvendigt ikke kun at pege på konflikter og kritisere, men også hjælpe aktørerne til at finde løsninger. Efterspørgslen på denne funktion er høj blandt yngre målgrupper. Alene af den grund, at du som ungt menneske ikke magter at se din fremtid malet som et sort mediebillede af vold og klimakatastrofer, vil du gerne høre de historier, som udpeger en løsning på miseren.

5. Prøv dig frem

Avisens udviklingshistorie er omkring 300 år, radioens 100 år og tv’s 75 år. Rundt regnet. Youtube kom i 2005, og siden har vi cirka hvert tredje år fået en ny digital medieplatform med lige så stor udbredelse og gennemslagskraft blandt brugerne som de traditionelle tre. Det siger sig selv, at journalistikken har svært ved at følge med og udvikle sine produkter i et tempo, som ikke udvander kvaliteten. Men der er ingen vej udenom. Prøv dig frem på digitale medier for at finde ud af, hvad der virker. Heldigvis skal du ikke sætte en trykpresse i gang eller bemande en hel sendevogn.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/AFO/Getty Images North America/Mario Tama

    Bureauer: Tidens tand satte punktum for Vice i Danmark

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/AP/Nathan Denette

    Medienævnet vil revurdere mediestøtte til Vice

    For abonnenter

  • Benjamin Kürstein, der i dag er mellemøstkorrespondent for TV 2, var chefredaktør for Vice i Danmark fra 2015 til 2017. Han var også chefredaktør for ungdomsmediet Format. | Foto: TV 2/Nikolai Linares

    Tidligere chefredaktør for Vice: Unge er en vanvittigt flygtig målgruppe at nå

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Photo: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Photo: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 17.14
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
Flere nyheder

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge