MediaWatch

Influencere med købte følgere kan komme på kant med loven

Det kan være i strid med markedsføringsloven, hvis bloggere og instagrammere betaler for at få boostet profilen med falske likes og følgere, vurderer to professorer.

Karly Domb Sadof/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Karly Domb Sadof/Ritzau Scanpix/AP

Det er ikke svært at købe sig til falske følgere og likes, hvis man som blogger eller instagrammer vil booste følgerskaren, skriver DR. Men influencere, der går den vej, risikerer at komme på kant med markedsføringsloven, vurderer Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i IT- og Medieret ved Aalborg Universitet.

"Efter min vurdering så er det vildledning efter markedsføringsloven – og det er forbudt," siger han til DR.

Den vurdering bakkes op af Jan Trzaskowski, der er professor MSO på Copenhagen Business School og specialiseret i markedsføringsret.

I en stikprøve, DR har foretaget blandt 40 af største bloggere i landets største blognetværk Bloggersdelight, svarer 30, at de kender til specifikke influencere, der har betalt for falske likes og følgere på deres Instagram-profil.

Direktør i Bloggersdelight, Henrik Akselbo, siger til DR, at selskabet er bekendt med fænomenet, og at netværket selv har afvist at samarbejde med Instagram-profiler, fordi deres følgerskare virkede tvivlsom.

Forsiden lige nu

Top 20: EM-håndbold overhalede juleføljeton

Efter en premiereuge øverst på listen måtte DR's julekalender overgive førstepladsen til håndboldslandholdet, viser sidste uges top 20. Samlet set trak DR's juleføljeton dog flest til i ugens løb. Ny miniserie fra TV 2 er næsten røget helt ud af listen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere