MediaWatch

Japanerne er vilde med Rasmus Klump

Egmont har succes med at sælge Rasmus Klump til især japanske kvinder. På mandag åbner den første Rasmus Klump-cafe i Tokyo.

Tegneserie-figuren Rasmus Klump er efterhånden blevet 65 år, men han er ikke desto mindre helt fremme på modebeatet i Japan. Især japanske kvinder i alderen 20-40 år har taget den danske tegneseriehelt til sig. Det skriver Berlingske.

Den danske mediekoncern Egmont Publishing ejer rettighederne til Rasmus Klump-universet, der er blevet en ganske uventet succes i Solens Rige.

”Rasmus Klump er high-end fashion i Japan. Det er meget svært at forstå for os danskere. De bruger bl.a. Rasmus Klump i modekollektioner, som kendte designere er med til at skabe,” siger Michael Benzon, der er licenschef i Egmont Publishing.

Strategien i Japan har ifølge Michael Benzon været at gå efter de 20-40-årige kvinder. I dag sælger Egmont Publishing 300 forskellige varer til målgruppen. Det gælder bl.a. modetøj med motiver af Rasmus Klump, som sælges for flere tusinde kroner.

På mandag åbner den første Rasmus Klump-café i et storcenter i Tokyo. Her kan kunder selvsagt gnaske sig igennem stakkevis af pandekager. Hvis den bliver en succes, er det planen at åbne flere caféer i Japan i løbet af de kommende to år.

Tegneserien blev skabt af Carla og Vilhelm Hansen til Berlingske Aftenavis i 1951.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs