MediaWatch

Japanerne er vilde med Rasmus Klump

Egmont har succes med at sælge Rasmus Klump til især japanske kvinder. På mandag åbner den første Rasmus Klump-cafe i Tokyo.

Tegneserie-figuren Rasmus Klump er efterhånden blevet 65 år, men han er ikke desto mindre helt fremme på modebeatet i Japan. Især japanske kvinder i alderen 20-40 år har taget den danske tegneseriehelt til sig. Det skriver Berlingske.

Den danske mediekoncern Egmont Publishing ejer rettighederne til Rasmus Klump-universet, der er blevet en ganske uventet succes i Solens Rige.

”Rasmus Klump er high-end fashion i Japan. Det er meget svært at forstå for os danskere. De bruger bl.a. Rasmus Klump i modekollektioner, som kendte designere er med til at skabe,” siger Michael Benzon, der er licenschef i Egmont Publishing.

Strategien i Japan har ifølge Michael Benzon været at gå efter de 20-40-årige kvinder. I dag sælger Egmont Publishing 300 forskellige varer til målgruppen. Det gælder bl.a. modetøj med motiver af Rasmus Klump, som sælges for flere tusinde kroner.

På mandag åbner den første Rasmus Klump-café i et storcenter i Tokyo. Her kan kunder selvsagt gnaske sig igennem stakkevis af pandekager. Hvis den bliver en succes, er det planen at åbne flere caféer i Japan i løbet af de kommende to år.

Tegneserien blev skabt af Carla og Vilhelm Hansen til Berlingske Aftenavis i 1951.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs