Japanerne er vilde med Rasmus Klump

Egmont har succes med at sælge Rasmus Klump til især japanske kvinder. På mandag åbner den første Rasmus Klump-cafe i Tokyo.

Tegneserie-figuren Rasmus Klump er efterhånden blevet 65 år, men han er ikke desto mindre helt fremme på modebeatet i Japan. Især japanske kvinder i alderen 20-40 år har taget den danske tegneseriehelt til sig. Det skriver Berlingske.

Den danske mediekoncern Egmont Publishing ejer rettighederne til Rasmus Klump-universet, der er blevet en ganske uventet succes i Solens Rige.

”Rasmus Klump er high-end fashion i Japan. Det er meget svært at forstå for os danskere. De bruger bl.a. Rasmus Klump i modekollektioner, som kendte designere er med til at skabe,” siger Michael Benzon, der er licenschef i Egmont Publishing.

Strategien i Japan har ifølge Michael Benzon været at gå efter de 20-40-årige kvinder. I dag sælger Egmont Publishing 300 forskellige varer til målgruppen. Det gælder bl.a. modetøj med motiver af Rasmus Klump, som sælges for flere tusinde kroner.

På mandag åbner den første Rasmus Klump-café i et storcenter i Tokyo. Her kan kunder selvsagt gnaske sig igennem stakkevis af pandekager. Hvis den bliver en succes, er det planen at åbne flere caféer i Japan i løbet af de kommende to år.

Tegneserien blev skabt af Carla og Vilhelm Hansen til Berlingske Aftenavis i 1951.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også