MediaWatch

Tidl. DR-bestyrelses-medlem: Få nu TV 2 sat til salg

Adm. direktør i modekoncernen Bestseller, Finn Poulsen, der ved årsskiftet forlod DR’s bestyrelse, vil have privatiseringen af TV 2 tilbage på den mediepolitiske dagsorden.

Foto: Rumle Skafte/Polfoto

”Som konservativ har det derfor været svært at skjule skuffelsen over, at VK-regeringens løfte om privatisering af TV 2 – trods gentagelser i de følgende medieforlig – aldrig blev indfriet.”

Sådan skriver direktør i modekoncernen Bestseller, Finn Poulsen, i dag i en kronik i Jyllands-Posten. Direktøren var indtil nytår De Konservatives repræsentant i DR’s bestyrelse, hvor han har siddet i syv år. I dagens kronik genopliver han debatten om TV 2’s ejerskab og kritikken af statens dominans på mediemarkedet som ejer af både DR og TV 2.

”Ved at privatisere TV 2 får vi ikke bare mindre statslig kontrol med medierne. Vi får også en mere jævn spillebane for private medievirksomheder. Samtidig får vi muligheen for, at TV 2 kan orientere sig helhjertet mod de kommercielle konkurrenter, mens DR i højere grad kan fokusere på public service-dyderne. Alt i alt en ret god pakke,” skriver han.

Vil sænke statens andel af tv-markedet

Statsejede  DR og TV 2, står for knapt 70 pct. af al tv-sening og 75 pct. af al radiolytning, skriver Finn Poulsen, der ser et forbillede i det norske medielandskab. Det norske TV 2, der er et guldæg for den danske ejer Egmont, er som TV 2 Danmark pålagt public service forpligtelser, men operer som privatejet virksomhed uden f.eks. en politisk udpeget bestyrelse, som TV 2 i Danmark har.

Finn Poulsen afviser samtidig argumentet om, at de EU-sager, der er anlagt mod TV 2 af konkurrenterne Discovery og MTG, forhindrer et salg. Det kan der tages højde for i prisfastsættelsen.

"Argumenterne for en privatisering af TV 2 er tunge og indlysende. Udover at bibringe staten en milliard-indtægt fra privatiseringen vil en privatisering af TV 2 i Danmark med et kunne reducere statens andel af tv-markedet til kun at udgøre en tredjedel mod de nuværende to tredjedele. TV 2 Danmark ville samtidig kunne udvikles mere langsigtet og strategisk," skriver det tidligere DR-bestyrelsesmedlem.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs