Producenter efterlyser politisk handling til at holde hånden under tv-markedet

Tv-markedet er udfordret af faldende annoncesalg og stigende konkurrence om infrastrukturen fra techselskaberne. Producentforeningen vil have politisk indgreb.
Det er vigtigt, at danske tv-stationer kan investere i nye tv-produktioner for at sikre danskernes adgang til et bredt udbud af gode tv-programmer, men tv-markedet er udfordret flere steder fra. | Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Det er vigtigt, at danske tv-stationer kan investere i nye tv-produktioner for at sikre danskernes adgang til et bredt udbud af gode tv-programmer, men tv-markedet er udfordret flere steder fra. | Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Der er brug for håndfaste og konkrete initiativer der pålægger techgiganterne et ansvar for, at danskerne også i fremtiden har adgang til det public service-indhold, som danskernes skattekroner er med til at finansiere. Det skriver Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen, i en kommentar i Berlingske.

Kommentaren falder på baggrund af, at det økonomiske grundlag under tv-stationerne, der indkøber indhold fra tv-producenterne, er udfordret af sivende annoncesalg, mens techselskaber sidder på en større del af tv-markedets infrastruktur, fordi danskerne i stigende grad bruger deres platforme til at få adgang til indhold frem for tv-bokse fra de traditionelle mediedistributører.

”Deres (techselskaberne, red.) fokus er ikke public service og et ansvar for et mangfoldigt udbud af kvalitetsindhold på tv. Samtidig eroderer deres dominans på annoncemarkedet det økonomiske grundlag for de kommercielle tv-stationers evne til at investere i netop dansk indhold,” skriver Jørgen Ramskov i Berlingske.

Hans frygt er, at hvis ikke techselskaber tvinges til at ”tage ansvar” for at der også i fremtiden er adgang til public service-indhold og et bæredygtigt tv-marked i Danmark, vil det få konsekvenser for tv-seerne, fordi broadcasterne skruer ned for investeringer i nye produktioner, ligesom mediedistributørerne bliver udkonkurrereret.

Hvilke konkrete initiativer, Producentforeningen efterlyser, melder kommentaren fra Jørgen Ramskov dog ikke om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også