Radio- og tv-nævnet vil undersøge sponsoreret indhold på TV 2

Efter flere afdækninger fra Jyllands-Posten om betalt indhold i bl.a. TV 2 Vejret vil nævnet nu se nærmere på TV 2’s praksis.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Radio- og tv-nævnet skal undersøge, hvad der er op og ned i TV 2’s nu droppede praksis med at modtage penge for at lave sponsoreret indhold i programmer som ”Go’ morgen Danmark” og TV 2 Vejret, skriver Ekstra Bladet.

Slots- og Kulturstyrelsen oplyser til mediet, at nævnet nu går ”nu ind i sagen”, som Ekstra Bladet formulerer det.

Den beslutning kommer i kølvandet på en række artikler fra Jyllands-Posten de seneste uger, som har beskrevet flere sager, hvor TV 2 har modtaget betaling for omtale – senest at det tyske turistkontor Tysk Turist Information betalte for omtale i Vejrets udsendelser.

Indholdsdirektør på TV 2 Lotte Lindegaard har over for avisen og i programmet ”Presselogen” afvist, at køberne af omtale har haft indflydelse på det redaktionelle indhold. Hun har dog anerkendt, at det kan være svært for seere at tyde, hvad der er sponsoreret indhold, og derfor har TV 2 droppet praksissen på ”Go Morgen Danmark”, ”Go’ Aften Live” og i TV 2 Vejret.

Det er dog ikke udelukket, at lave betalt indhold i andre udsendelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også