MediaWatch

Flere fravælger tv i hjemmet – blandt unge er det mere end halvdelen

Blandt unge enlige og par uden børn er det knap 6 ud af 10, som nu ikke har et tv i hjemmet. Generelt fravælger flere traditionelt flow-tv til fordel for streaming, viser medierapport.

Foto: Jørgen Jessen/Ritzau Scanpix

Mens antallet af husstande udstyret med et tv med tv-signal og brugen af flow-tv falder år for år, vælger markant flere at streame film, tv og nyheder. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens seneste rapport: "Mediernes Udvikling i Danmark 2019".

I 2018 var det 15 pct. af alle danske husstande, som havde fravalgt klassisk tv med tilsluttet tv-signal i hjemmet. Året forinden var andelen på 11 pct., og skruer vi tiden tilbage til 2014, var tallet nede på seks pct.

Det er særligt den yngre del af befolkningen, som skiller sig af med det klassiske tv-signal. Blandt unge enlige eller par uden børn var det sidste år 57 pct., som ikke havde et traditionelt tv – flere end tre gange så meget som gennemsnittet af hele befolkningen og en stigning på 20 procentpoint fra året før i 2017.

Ifølge rapporten har andelen af husstande uden tv ligget stabilt på 2-3 pct. fra 2001 til 2011, hvorefter andelen af hjem uden tv-signal begyndte at stige kontinuerligt med 1-2 procentpoint om året fra 2012 til 2017. Men udviklingen er accelereret derefter, hvor tallet altså steg med fire procentpoint. Samtidig er andelen af befolkningen, der ugentligt tænder for flow-tv'et, faldet.

Mens 95 pct. af danskerne ugentligt så flow-tv i minimum fem sammenhængende minutter i 2010, var dækningen sidste år 77 pct. i aldersgruppen fra 12 år og derover.

Tv-seningen falder, men..

Når man dykker ned i antallet af minutter, der dagligt bruges på tv generelt - både flow-tv og forskudt sening - er forbruget også her faldet de seneste år. Fra 2017 til 2018 er den gennemsnitlige daglige tv-sening faldet med otte minutter til to timer og 22 minutter dagligt (142 minutter). Heraf var 133 minutter live og ni minutter tidsforskudt.

Aldersgrupperne imellem er der markante forskelle på, hvor lang tid man bruger foran fjernsynet. Mens de 55-70 årige bruger 232 minutter på tv'et dagligt, ser de 19-34-årige tv 69 minutter om dagen, og de 12-18-årige er helt nede på 37 minutters fjernsynstid om dagen.

På grund af metodeændringer kan tallene ikke sammenlignes direkte med 2016 eller tidligere. Alligevel slår rapporten fast, at niveauet er markant lavere nu end i 2010, hvor befolkningen i gennemsnit brugte 3 timer og 20 minutter foran tv'et. Selvom 58 pct. af befolkningen ser tv på den ene eller anden måde dagligt, er tv-seningen nedadgående ifølge rapporten.

"Sammenligner vi niveauet for 2018 med perioden før 2008 – og dermed før den teknologiske udvikling gjorde tidsforskudt sening mainstream, og før husstandene i stigende grad valgte tv-kanalerne fra – befinder seertiden sig på det laveste niveau, der er målt i seer-undersøgelsen, og udviklingen indikerer, at tv-mediet er fortsat nedadgående," lyder det i rapporten.

Tre ud af fem streamer ugentligt

På trods af den faldende tv-sening vurderes det, at udviklingen ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at der bliver brugt mindre tid foran tv'et i de danske hjem. For samtidig med, at flow-seningen falder, stiger andelen af danskere, der ugentligt streamer film, tv og nyheder fra både danske og udenlandske tjenester - og den tid er sværere at få hold på.

Sidste år var det 57 pct. af befolkningen, der ugentligt streamede tv-programmer, film og nyheder, mens andelen i 2016 og 2017 var henholdsvis 50 pct. og 54 pct.

"Nedgangen skal ses i sammenhæng med en hastig udbredelse af smart-tv’et i de danske hjem – fra 24 pct. i 2010 til 61 pct. i 2018 – samt med udbredelsen og brugen af streamingtjenester (eksempelvis Netflix, HBO m.fl.)."

"Udbredelsen af streaming, hvor en række af de store aktører ikke måles, samt udbredelsen af smart-tv, spillekonsoller mv. kunne indikere, at danskerne bruger mere tid foran tv’et. Men sikkert og vist er det, at tv-seningen flytter sig og bliver tilgået fra en stadig bredere palette af enheder," lyder det i rapporten.

Der findes ikke en fælles brancheanerkendt måling af streamingforbruget i Danmark, men ifølge rapporten er der bred enighed om, at streaming af spillefilm, serier og tv-programmer for alvor begyndte at vokse i slutningen af 2012 med streamingtjenesten Netflix' indtog på det danske marked.

"Når næsten 3 ud af 5 danskere i alderen 12 år eller derover allerede streamer spillefilm, serier/programmer, live-tv eller nyheder minimum ugentligt, er der således tale om en markant udvikling, som på ganske få år har vundet stor udbredelse i befolkningen – formentlig til dels på bekostning af broadcast-tv," lyder det.

Færre ældre ser public service

Public service-tv fyldte sidste år 62 pct. af danskernes seertid, mens 38 pct. blev brugt på ikke-public service. Fordelingen er den samme som i 2017 - men kigger man nærmere på tallene, viser det sig, at forskellige aldersgruppers sening udligner hinanden.

Mens de 3- til 54-årige så 2 til 3 procentpoint mere public service sidste år end i 2018, så den ældre del af befolkningen på plus 55 år tilsvarende mindre public service.

Der er også forskel på aldersgrupperne, når det kommer til det indhold, som streames. Når yngre under 55 år streamer er det hovedsageligt fiktionsserier og programmer på DRTV, Netflix og Yousee, som valget falder på. Hos de plus 55-årige er det derimod nyheder, der er det foretrukne valg.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere