Skuespillere og instruktører vender sig mod Netflix-model

Tre faggrupper i film- og tv-branchen advarer mod at indgå den aftale om rettighedsbetaling, som har været modellen for Netflix' første danske dramaproduktion, "The Rain".
Dramaserien "The Rain" er produceret af det danske selskab Miso Film | Foto: Netflix
Dramaserien "The Rain" er produceret af det danske selskab Miso Film | Foto: Netflix

"Buy-out er no-go for os."

Sådan siger formanden for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, til Politiken om den model for rettighedsbetaling, som streamingtjenester som Netflix og HBO benytter sig af, og som går under betegnelsen "buy-out".

Sammen med danske skuespillere og manuskriptforfattere advarer instruktørforeningen mod den rettighedsmodel, Netflix har opereret med i forbindelse med streamingtjenestens første danske produktion, "The Rain".

Modellen betyder, at de kreative kræfter fraskriver sig rettighedsbetalingen og i stedet får et engangsbeløb for deres arbejde, hvori der indgår et ekstra beløb som kompensation for at afgive rettighederne. Kompensationen udgør ifølge faggrupperne 15-25 pct. oveni grundbetalingen.

Ifølge Dansk Skuespillerforbunds formand, Benjamin Boe Rasmussen, er det en lukrativ model for selskaber som Netflix at bruge, fordi danske lønninger er relativt lave og baseret på, at der kommer en løbende indtægt fra rettigheder efterfølgende.

Hos Producentforeningen frygter direktør Klaus Hansen imidlertid, at en afvisning af "buy-out"-modellen vil få internationale selskaber til at gå uden om danske kræfter, når der skal laves lokale produktioner i Skandinavien.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar til kritikken fra Netflix eller HBO, skriver avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også