Ledighed stiger for marketingfolk - jobmuligheder falder

Sløje økonomiske konjunkturer har ført til flere fyringssedler og færre stillingsopslag inden for markedsføring og salg.
Beskæftigelsen blandt markedsføringsfolk er lavere, end den var sidste år. | Foto: Mathias Svold
Beskæftigelsen blandt markedsføringsfolk er lavere, end den var sidste år. | Foto: Mathias Svold

Fyringsrunder i bureauer og marketingafdelinger samt tilbageholdende annoncører har sammen gjort, at ledigheden blandt salgs- og markedsføringsfolk steget fra 4,09 pct. i august 2022 til 5,26 pct. i samme måned i år. Det skriver Markedsføring.

Samtidig er antallet af jobopslag inden for markedsføring faldet fra 18.260 i perioden januar til august 2022 til 12.144 i samme periode i år – et fald på godt 33 pct. - skriver Markedsføring.

Ledigheden blandt salgs- og marketingfolk er dermed næsten dobbelt så høj som gennemsnitsledigheden i Danmark, og det skyldes ifølge Michael Kragh-Svendsen, kommunikationschef i fagforeningen Business Danmark, dels at det er arbejdsfag, hvor et relativt stort antal unge kommer ud på arbejdsmarkedet.

”Men vi er også mærket af konjunkturerne, hvor marketingafdelinger flere steder i 2023 har holdt igen på budgettet,” siger han til Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også