Danmarks største boghandel indfører pant på bøger

Butikskæden Bog & idé vil få kunderne til at vende retur til boghandlen ved at indføre et nyt pantsystem for bestseller-bøger.
Foto: Tariq Mikke Khan/Ritzau Scanpix
Foto: Tariq Mikke Khan/Ritzau Scanpix

Danmarks største boghandel, Bog & idé, vil fremover give kunderne 25 pct. af bestseller-bøgers pris retur til kunden, hvis man kommer tilbage og afleverer bogen til butikken, når man er færdig med at læse den. Det skriver Jyllands-Posten.

Pant-konceptet bliver indført i alle 119 butikker i landet. For at man som kunde kan benytte sig af muligheden, skal man være medlem af kædens kundeklub, ligesom bogen skal være købt senest tre måneder før, man vil have sin pant. Panten gives kun som et tilgodebevis til boghandlen. Bøgerne videresælges efterfølgende til 50 pct. af prisen i butikken.

"Vores idé har været at udvikle Bog & idés kundeklub med nogle fine fordele. Samtidig ville vi gerne bidrage til at skabe et økosystem, hvor bøgerne går i loop og får mere end ét liv ud fra en bæredygtig tankegang, som betyder meget for kunderne i dag," siger markedschef Anders Dahl Iversen, Indeks Retail, der er kædekontor for bl.a. Bog & idé, til Jyllands-Posten.

I Norge er tilsvarende projekt afprøvet i den online boghandel Bookis, men det viste sig at være i strid med de norske forlags brancheaftale. Forlagene mente, at konceptet undergravede markedsprisen. Ifølge forlæggerforeningen Danske Forlag bliver det dog ikke et problem i Danmark, skriver Jyllands-Posten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også