Færre henvisninger fra Facebook er skyld i faldende trafik hos flere medier

Det er for risikabelt at have en forretningsmodel, der er bundet op på tilfældigt besøgende fra Facebook, mener Berlingskes chefredaktør.
Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix

Det har gennem længere tid stået klart, at Facebook ikke længere tildeler nyhedsmedier samme rækkevidde og trafikrygstød, som platformen gjorde for få år siden.

Det har ramt onlinetrafikken hos flere medier, MediaWatch har talt med. Bl.a. har algoritmeændringerne været skyld i faldende trafik til Berlingske.dk, dr.dk og tv2.dk over det seneste år.

Fra februar 2023 til februar 2024 har Berlingske set et fald i antallet af sidehenvisninger fra Facebook til Berlingske.dk på 39 pct., fortæller chefredaktør Mette Østergaard.

”Tidligere har vi kunne få en ret markant del af vores trafik ved at bruge eksterne platforme, men den tid er forbi,” siger hun. 

DR Nyheder har også mærket et stort fald i trafik fra Facebook. I sidehenvisninger svarer det til, at DR Nyheder fra 2022 til 2023 har set et fald på 83 pct., fortæller ledende redaktionschef i DR Nyheder, Anders Emil Møller.

Tallet skal ses i lyset af at, at DR Nyheders måde at bruge det sociale medie har ændret sig, i takt med at DR nyheder i september 2022 valgte at lukke sine Facebook-kommentarspor, fordi tonen var blevet for grov. Siden har DR ikke brugt samme ressourcer på linkdeling på det sociale medie.

Flere medier har tabt trafik

Tidligere har MediaWatch også kunnet fortælle, at faldende trafik fra Facebook har kostet Aller Media-koncernen et tocifret millionbeløb i regnskabsåret 2022/2023. 

Hos Se og Hør, der hører under Aller Media, oplevede man fra april til september sidste år 72 pct. færre henvisninger sammenlignet med halvåret frem til april. JFM har ligeledes fortalt, at de har tabt trafik fra Facebook.

Vejen er dog ikke helt ensrettet. Fra Ekstra Bladet er meldingen, mediet har set en lille stigning i trafik fra platformen, mens Politiken følger det tæt, ”men oplever foreløbigt ikke store udsving,” skriver ansv. chefredaktør, Christian Jensen i et svar til MediaWatch. 

Facebook har tidligere fortalt, at det er det sociale medies ambition, at nyheder skal fylde mindre i brugernes oplevelse på sitet.

Mette Østergaard fortæller, at Berlingske længe har haft Facebooks algoritmeændringer for øje. Derfor har mediet forsøgt at skabe en forretningsmodel, der ikke er bundet op på at få besøgende, som tilfældigt lander hos Berlingske via andre platforme.

Det handler om at lave indhold, som er relevant og interessant for en særlig målgruppe, fortæller Mette Østergaard, så brugere i stedet kommer ind via mediets egen hjemmeside Berlingske.dk.

”Det er et langt sejt træk at arbejde med loyalitetsopbygning og fastholdelse frem for flygtige og hurtige bekendtskaber. Det giver slet ikke det samme hurtige pay off i sidevisninger, som vi har været vant til,” siger Mette Østergaard. 

Bruger ikke tid og ressourcer på det

I DR Nyheder ser man Facebook som et værktøj til at trække folk ind, men vil ligesom Berlingske også hellere have, at folk søger direkte mod DR når de orienterer sig i nyhedsbilledet. 

”Vi har den klare strategi, at vi gerne vil bruge de muligheder, der er, til at sprede vores indhold, hvis det er på vores præmisser, og så længe at danskerne klikker sig videre til dr.dk,” siger Ander Emil Møller.

”Vi vil ikke lade os forvirre og stresse af Facebooks algoritmeændringer, men hellere fokusere al vores energi på at gøre dr.dk tilstrækkelig attraktiv og relevant til, at folk opsøger os af sig selv,” siger han videre.

DR Nyheder er derfor også gået væk fra at bruge tid og ressourcer på at blive skarpe på hvilke historier, der virker godt i forhold til at opnå bedst mulig rækkevidde på Facebook.

”I dag laver vi på ingen måde indhold, der er tilrettelagt til at lægge på Facebook. Vi deler links til de historier, vi selv synes er vigtige,” siger Anders Emil Møller og tilføjer, at DR siden november 2023 har benyttet sig af en automatiseret deling af indhold på Facebook, som har givet en lille stigning i antallet af henvisninger.

Har rettet op på tabt trafik

På TV 2 har redaktionschef Kirstine Benedicta Lauritzen også kunnet konstatere et fald i antallet af henvisninger fra Facebook til tv2.dk. 

”Vi oplevede et ret stor fald i trafikken fra Facebook særligt i sensommeren sidste år, hvor vi også kunne iagttage samme bevægelse mange andre steder rundt i mediebilledet både herhjemme og i udlandet,” siger Kirstine Benedicta Lauritzen.

Men modsat DR Nyheder har TV 2 satset yderligere på linkdeling via Facebook og sat gang i konkrete initiativer, som har rettet op på den tabte trafik.

”På nuværende tidspunkt er vi tilbage igen - faktisk lidt over det niveau vi så inden udfaldsperioden sidste år,” siger Kirstine Benedicta Lauritzen. 

Hun fortæller, at TV 2 bl.a. har nedprioriteret Instagram og koncentreret sig mere om Facebook, hvor flere af TV 2’s profiler er blevet slået sammen. 

”Så kan vi fokusere på få sider i stedet for mange sider, og lave godt indhold dér,” fortæller hun.

Facebook som vigtig kanal

Det har ligeledes været et fokuspunkt at bringe TV 2’s sociale medier-redaktører og TV 2’s andre redaktører til at samarbejde bedre for at blive skarpere på, hvilket indhold folk gerne vil bruge på sociale medier. 

”På den måde kan vi sørge for, at vi så også producerer de historier, der virker” siger Kirstine Benedicta Lauritzen. 

Grunden til at konkrete initiativer overhovedet er muligt, er i følge redaktionschefen, at TV 2 har redaktører, som har arbejdet med sociale medier i mange år.

”De er sindssygt skarpe til både at fornemme, hvad der virker, og de tør afprøve ting, samtidig ser de stor mening i at nå ud til folk som ikke ellers ville læse TV 2’ indhold,” siger hun. 

Redaktionschefen betragter Facebook som en god mulighed for at nå folk, som ellers ikke ville læse TV 2’s indhold. Men Facebook, “er ikke en absolut grundsten i trafikken på TV 2”. Det er de direkte besøg til tv2.dk der fylder mest, siger Kirstine Benedicta Lauritzen.

Hos Berlingske er det også er lykkes at rette en smule op på den nedadgående trafikkurve, som de seneste års algoritmeændringer har ført med sig, fortæller Mette Østergaard. Bl.a. ved at arbejde med engagement og prioritere flere videoer, men det er forsat Berlingskes fokus at styrke indholdet og få folk direkte til forsiden. 

Note: Artiklen er skrevet inden nyheden om, at Mette Østergaard fratræder som chefredaktør på Berlingske.

Medieklummen: Facebook og medierne: It’s complicated

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også