En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
19.01.2023kl. 08.25

JFM-topchef om kønsbalance: "Vi fremstår som en gammeldags virksomhed"

Ligestilling i toppen. Mediekoncernen har ingen kvinder i direktion eller bestyrelse, hvis medarbejdervalgte fraregnes. Målet er mindst 30 pct., og Jesper Rosener sætter ord på, hvordan det skal nås.
Foto: Joachim Ladefoged
af REBECCA GOODSTEIN, RASMUS LANGE

Det er ikke godt nok, og der skal gøres noget ved det.

Sådan lyder meldingen fra Jesper Rosener, adm. direktør i JFM, tidligere Jysk Fynske Medier, når det kommer til andelen af kvinder i mediekoncernens øverste ledelse.

Hos landets største udgiver af regionale og lokale medier består direktionen af tre mænd og nul kvinder. I den generalforsamlingsvalgte bestyrelse sidder der ingen kvinder på de i alt ti poster. Blandt de fem medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer sidder der kvinder på to af posterne, således at selskabets samlede bestyrelse består af 13 mænd og to kvinder.

Udover topchef Jesper Rosener tæller JFM’s direktion viceadm. direktør Bjarne Werner Munck samt ansv. chefredaktør Peter Orry.

(Artiklen fortsætter efter grafikken...*)

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

Træder man et skridt ned ad trappen til den del af ledelsen, der refererer direkte til direktionen, var 22,1 pct. af posterne ved udgangen af 2021 besat af kvinder. Det fremgår af koncernens CSR-rapport for året. Kønsfordelingen blandt den øvrige ledelse lyder på 31 pct. kvinder og 69 pct. mænd.

”Vi lægger ikke skjul på, at det ikke er godt nok. Vi har en klar opgave i at øge diversiteten, for vi ved godt, at det står skidt til lige nu. Diversitet vil give os en styrke, så vi skal søge den,” siger Jesper Rosener.

Fremstår gammeldags

MediaWatch sætter i serien ”Ligestilling i toppen” spot på andelen af kvinder i medievirksomhedernes øverste ledelselslag og har i den forbindelse bedt JFM-koncernens topchef om at forklare, hvorfor der ikke er flere kvinder repræsenteret i landets næststørste private mediekoncern, og hvordan JFM arbejder med at øge graden af kønsmæssig diversitet.

Redaktionen har kortlagt, at der bredt set sidder kvinder på cirka en tredjedel af posterne i 20 medieselskabers direktioner og bestyrelser.

Tema: Ligestilling i toppen

MediaWatch har i denne artikelserie kortlagt kønssammensætningen i 20 af landets største medieselskabers bestyrelser og direktioner. Du kan dykke ned i tallene og bl.a. se fordelingen i de enkelte virksomheder i grafikkerne i artiklen.

Gennemgangen viser, at der sidder kvinder i 33 pct. af stillingerne i selskabernes direktioner og 30 pct., hvis man ser på topchef-niveau.

På bestyrelsesniveau sidder der kvinder på 35 pct. af posterne, hvis man medregner de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. Fraregnes disse, lyder tallet på 30 pct.

MediaWatch tager forbehold for, at der kan være personer, der identificerer sig som andre køn end deres biologiske køn. Der kan desuden være sket selskabsændringer, som endnu ikke fremgår af det centrale virksomhedsregister.

Sammensætningerne af direktioner og bestyrelser er blevet bekræftet af de pågældende virksomheder. Tallene er senest opdateret med data fra det Centrale Virksomhedsregister den 12. januar. Der kan være sket selskabsændringer, som endnu ikke fremgår af det centrale virksomhedsregister.

Dk4 har ingen bestyrelse, hvorfor selskabet ikke tæller med i opgørelsen over bestyrelser.

Disse virksomheder har vi undersøgt:

  • Berlingske Media
  • JP/Politikens Hus
  • Det Nordjyske Mediehus
  • JFM
  • Lolland-Falsters Folketidende
  • Sjællandske Medier
  • Bornholms Tidende
  • Gyldendal
  • Bonnier Publications
  • TV 2
  • DR
  • Herning Folkeblad
  • Radio4
  • Dk4
  • Dagbladet Børsen
  • Kristeligt Dagblad
  • Dagbladet Information
  • Egmont
  • Aller Media

JFM beskæftiger mere end 1700 medarbejdere, og den kønsmæssige fordeling blandt medarbejdere er fordelt nogenlunde ligeligt med 45 pct. kvinder og 55 pct. mandlige ifølge tallet for 2021 i CSR-rapporten. 

Men jo længere op i virksomhedshierarkiet, man kommer, jo mere tynder det ud med kvinder på posterne.

Hvad synes du, det signalerer, at en koncern af JFM’s størrelse har så få kvinder repræsenteret i den øverste ledelse?

”Vi fremstår som en gammeldags virksomhed, som ikke tager diversitetsproblematikken alvorligt. Og det synes jeg jo ikke, at vi er. Jeg har ikke en forklaring på, hvorfor vi er i den situation, men jeg kan slå helt fast, at vi ser diversitet som en styrke, og derfor skal vi have gjort noget ved det,” siger Jesper Rosener.

Målsætning: 30 pct.

JFM har en målsætning om, at der skal være mindst 30 pct. af det underrepræsenterede køn i de to øverste ledelseslag senest i 2025. For tredje ledelseslag lyder målsætningen på en 50/50-fordeling i 2028.

Det skal bl.a. ske ved, at koncernen ved alle ansættelser skal indkalde minimum én kvalificeret kandidat af hvert køn, ”forudsat at der er kvalificerede emner af hvert køn,” som det lyder i CSR-rapporten. Såfremt ansøgere til en lederstilling er lige kvalificerede, vil personen af det underrepræsenterede køn blive ansat.

”Der er ingen job, hvor det ikke er tydeliggjort, at diversiteten skal søges. Det gælder både, når vi har konsulenter til at hjælpe os med at besætte en stilling, og når vores egen personaleafdeling er inde over. Og når der er tale om en decideret headhunter-opgave, så kræver vi, at der bliver forsøgt at finde kvindelige kandidater,” siger han og fortsætter:

”Når vi så taler om, hvor hårdt vi går til det her, så er det ikke sådan, at vi fra den øverste ledelse tænker, at vi direkte skal opsige gode medarbejdere for at opnå en højere grad af diversitet med det samme. Men hver gang vi skal besætte poster, skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at finde de emner, som gør, at vi kan opnå en større grad af diversitet.”

Skal kunne tiltrække kvinder

Jesper Rosener siger, at det er hans vurdering, at der findes kompetente kandidater af begge køn til ethvert job, som koncernen skal besætte.

”Men et er at finde kandidaterne, noget andet, som også er afgørende, er, om vi så kan tiltrække kandidaterne. Vi vil gå målrettet efter at finde kvindelige kandidater og efterfølgende målrettet efter at få dem til at vælge JFM,” siger han.

Hvor vigtigt er det, at I på sigt får en kvinde repræsenteret i direktionen?

”I forhold til vores målsætning for diversitet, så er det en præmis, der er vigtig, og det vil være noget, vi vil afsøge. Det er klart, at hvis det er mig, der ikke skal være her længere, så vil jeg jo ikke være inde over beslutningen. Men der er jeg også sikker på, at vores bestyrelse vil afsøge det,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter grafikken...*)

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse, hvor der i dag sidder nul kvinder, vælges efter indstilling fra JFM’s tre ejerselskaber, som er Jyske Medier, Fynske Medier og Den Sydvestjyske Venstrepresse. Målsætningen er, at kvinder skal være repræsenteret med mindst 30 pct. i bestyrelsen i JFM i 2030.

Det vil JFM gøre for at øge den kønsmæssige diversitet

  • Opfordre alle til at søge ledige stillinger.
  • Løbende vurdere indholdet i personalepolitikkerne med fokus på, om det giver alle lige muligheder for at gøre karriere.
  • Indkalde minimum én kvalificeret ansøger af hvert køn, ”forudsat er der er kvalificerede emner af flere køn.”
  • Ansætte kvindelig kandidat til lederpost, såfremt der er flere lige kvalificerede ansøgere.
  • Have fokus på talentudvikling, særligt blandt det underrepræsenterede køn.
  • Opfordre mandlige ledere til at tage barsel.
  • Identificere og tiltrække kvinder med bestyrelsespotentiale.
  • Understøtte balancen mellem arbejdsliv og privatliv for begge køn.
Kilde: JFMs CSR-rapport for 2021.

”Jeg ved, at i man i hver af ejerselskaberne vurderer muligheden for at tiltrække en kvindelig kandidat, hver gang der sker en udskiftning. Der er samme tilgang, som vi har i direktionen, men jeg er af gode grunde ikke indblandet i processen,” siger Jesper Rosener.

Lav kvinderepræsentation tiltrækker ikke kvinder

Ifølge JFM-topchefen hjælper det ikke på udfordringen med at tiltrække kvinder til topposterne i koncernen, at andelen af kvinder i forvejen er så lav. 

”Det vil måske endda have en betydning for nogen,” siger han.

”Jeg er sikker på, at de gode emner og de rigtige muligheder findes. Og vi vil lægge endnu flere kræfter i fremadrettet at få kvindelige emner ind, når vi søger en position besat - uanset om det er i direktionen eller i den øvrige ledelse. Vi skal have rettet op på den ubalance.”

JFM, der tidligere hed Jysk Fynske Medier, blev grundlagt i 2014 og godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen året efter. JFM er et resultat af fusionen af Jyske Medier, Fynske Medier, Syddanske Medier og senere også Midtjyske Medier. 

Koncernen udgiver 15 dagblade og adskillige ugeaviser og digitale medier. Derudover driver JFM flere radiostationer, trykkerier og ejer en række tilstødende virksomheder.

*Hvis grafikkerne i artiklen ikke kan indlæses, kan det skyldes, du ikke har givet samtykke til cookies.


Her kan du finde øvrige artikler i serien om ligestilling i mediebranchen:

Bonnier Publications-topchef: Kønskvoter kan ”hurtigt blive meget begrænsende”

To ud af tre i mediebranchens absolutte top er mænd

Relaterede artikler:

  • Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Politiken/Ritzau Scanpix

    To ud af tre i mediebranchens absolutte top er mænd

  • Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

    Her er opgaverne for det nye Ministerium for Digitalisering og Ligestilling

    For abonnenter

  • Chefredaktør på TV 2 News, Anne Mette Svane, vil tage to af kanalens magasiner på værksted med henblik på bl.a. at sikre en bedre kønsbalance i panelerne. Hun afviser dog at tage kvoter i brug. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

    TV 2 News vil se nærmere på tiltag for at sikre bedre kønsbalance i magasiner

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler

Den iranske filminstruktør Jafar Panahi smilende i sit hjem i 2010. Dengang lige efter han var blevet løsladt efter en fængselsdom. Han regnes som en af Irans vigtigste filminstruktører og er en torn i øjet på det religiøse regime. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran

Læs også

Foto: Jysk Fynske Medier/PR
Aviser

Briefing: Ugen i mediebranchen

Fokus på (manglende) kønsbalance i mediebranchens top fortsatte, JFM færdiggjorde fyringsrunde og meddelte mulig omlægning af distribution i storbyer, mens DR varslede ny sindedag. Få overblikket.

For abonnenter

Foto: Jysk Fynske Medier/pr
Medienyt

Afskedigelsesrunde er gennemført i JFM: I alt 44 medarbejdere fratræder

39 medarbejdere er afskediget i koncernen, mens yderligere fem har fået en aftale om frivillig fratrædelse. I alt 57 er direkte berørt af besparelser. 

For abonnenter

Foto: JFM
Aviser

Jysk Fynske Medier ændrer navn

Mediekoncernen vil med nyt navn og visuel identitet signalere, at det er et ”landsdækkende mediefællesskab.”

For abonnenter

Seneste nyt

  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 10.02
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 09.54
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge