JFM-topchef om kønsbalance: "Vi fremstår som en gammeldags virksomhed"

Ligestilling i toppen. Mediekoncernen har ingen kvinder i direktion eller bestyrelse, hvis medarbejdervalgte fraregnes. Målet er mindst 30 pct., og Jesper Rosener sætter ord på, hvordan det skal nås. 
Foto: Joachim Ladefoged
Foto: Joachim Ladefoged

Det er ikke godt nok, og der skal gøres noget ved det.

Sådan lyder meldingen fra Jesper Rosener, adm. direktør i JFM, tidligere Jysk Fynske Medier, når det kommer til andelen af kvinder i mediekoncernens øverste ledelse.

Hos landets største udgiver af regionale og lokale medier består direktionen af tre mænd og nul kvinder. I den generalforsamlingsvalgte bestyrelse sidder der ingen kvinder på de i alt ti poster. Blandt de fem medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer sidder der kvinder på to af posterne, således at selskabets samlede bestyrelse består af 13 mænd og to kvinder.

Udover topchef Jesper Rosener tæller JFM’s direktion viceadm. direktør Bjarne Werner Munck samt ansv. chefredaktør Peter Orry.

(Artiklen fortsætter efter grafikken...*)

Træder man et skridt ned ad trappen til den del af ledelsen, der refererer direkte til direktionen, var 22,1 pct. af posterne ved udgangen af 2021 besat af kvinder. Det fremgår af koncernens CSR-rapport for året. Kønsfordelingen blandt den øvrige ledelse lyder på 31 pct. kvinder og 69 pct. mænd.

”Vi lægger ikke skjul på, at det ikke er godt nok. Vi har en klar opgave i at øge diversiteten, for vi ved godt, at det står skidt til lige nu. Diversitet vil give os en styrke, så vi skal søge den,” siger Jesper Rosener.

Fremstår gammeldags

MediaWatch sætter i serien ”Ligestilling i toppen” spot på andelen af kvinder i medievirksomhedernes øverste ledelselslag og har i den forbindelse bedt JFM-koncernens topchef om at forklare, hvorfor der ikke er flere kvinder repræsenteret i landets næststørste private mediekoncern, og hvordan JFM arbejder med at øge graden af kønsmæssig diversitet.

Redaktionen har kortlagt, at der bredt set sidder kvinder på cirka en tredjedel af posterne i 20 medieselskabers direktioner og bestyrelser.

JFM beskæftiger mere end 1700 medarbejdere, og den kønsmæssige fordeling blandt medarbejdere er fordelt nogenlunde ligeligt med 45 pct. kvinder og 55 pct. mandlige ifølge tallet for 2021 i CSR-rapporten. 

Men jo længere op i virksomhedshierarkiet, man kommer, jo mere tynder det ud med kvinder på posterne.

Hvad synes du, det signalerer, at en koncern af JFM’s størrelse har så få kvinder repræsenteret i den øverste ledelse?

”Vi fremstår som en gammeldags virksomhed, som ikke tager diversitetsproblematikken alvorligt. Og det synes jeg jo ikke, at vi er. Jeg har ikke en forklaring på, hvorfor vi er i den situation, men jeg kan slå helt fast, at vi ser diversitet som en styrke, og derfor skal vi have gjort noget ved det,” siger Jesper Rosener.

Målsætning: 30 pct.

JFM har en målsætning om, at der skal være mindst 30 pct. af det underrepræsenterede køn i de to øverste ledelseslag senest i 2025. For tredje ledelseslag lyder målsætningen på en 50/50-fordeling i 2028.

Det skal bl.a. ske ved, at koncernen ved alle ansættelser skal indkalde minimum én kvalificeret kandidat af hvert køn, ”forudsat at der er kvalificerede emner af hvert køn,” som det lyder i CSR-rapporten. Såfremt ansøgere til en lederstilling er lige kvalificerede, vil personen af det underrepræsenterede køn blive ansat.

”Der er ingen job, hvor det ikke er tydeliggjort, at diversiteten skal søges. Det gælder både, når vi har konsulenter til at hjælpe os med at besætte en stilling, og når vores egen personaleafdeling er inde over. Og når der er tale om en decideret headhunter-opgave, så kræver vi, at der bliver forsøgt at finde kvindelige kandidater,” siger han og fortsætter:

”Når vi så taler om, hvor hårdt vi går til det her, så er det ikke sådan, at vi fra den øverste ledelse tænker, at vi direkte skal opsige gode medarbejdere for at opnå en højere grad af diversitet med det samme. Men hver gang vi skal besætte poster, skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at finde de emner, som gør, at vi kan opnå en større grad af diversitet.”

Skal kunne tiltrække kvinder

Jesper Rosener siger, at det er hans vurdering, at der findes kompetente kandidater af begge køn til ethvert job, som koncernen skal besætte.

”Men et er at finde kandidaterne, noget andet, som også er afgørende, er, om vi så kan tiltrække kandidaterne. Vi vil gå målrettet efter at finde kvindelige kandidater og efterfølgende målrettet efter at få dem til at vælge JFM,” siger han.

Hvor vigtigt er det, at I på sigt får en kvinde repræsenteret i direktionen?

”I forhold til vores målsætning for diversitet, så er det en præmis, der er vigtig, og det vil være noget, vi vil afsøge. Det er klart, at hvis det er mig, der ikke skal være her længere, så vil jeg jo ikke være inde over beslutningen. Men der er jeg også sikker på, at vores bestyrelse vil afsøge det,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter grafikken...*)

Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse, hvor der i dag sidder nul kvinder, vælges efter indstilling fra JFM’s tre ejerselskaber, som er Jyske Medier, Fynske Medier og Den Sydvestjyske Venstrepresse. Målsætningen er, at kvinder skal være repræsenteret med mindst 30 pct. i bestyrelsen i JFM i 2030.

”Jeg ved, at i man i hver af ejerselskaberne vurderer muligheden for at tiltrække en kvindelig kandidat, hver gang der sker en udskiftning. Der er samme tilgang, som vi har i direktionen, men jeg er af gode grunde ikke indblandet i processen,” siger Jesper Rosener.

Lav kvinderepræsentation tiltrækker ikke kvinder

Ifølge JFM-topchefen hjælper det ikke på udfordringen med at tiltrække kvinder til topposterne i koncernen, at andelen af kvinder i forvejen er så lav. 

”Det vil måske endda have en betydning for nogen,” siger han.

”Jeg er sikker på, at de gode emner og de rigtige muligheder findes. Og vi vil lægge endnu flere kræfter i fremadrettet at få kvindelige emner ind, når vi søger en position besat - uanset om det er i direktionen eller i den øvrige ledelse. Vi skal have rettet op på den ubalance.”

JFM, der tidligere hed Jysk Fynske Medier, blev grundlagt i 2014 og godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen året efter. JFM er et resultat af fusionen af Jyske Medier, Fynske Medier, Syddanske Medier og senere også Midtjyske Medier. 

Koncernen udgiver 15 dagblade og adskillige ugeaviser og digitale medier. Derudover driver JFM flere radiostationer, trykkerier og ejer en række tilstødende virksomheder.

*Hvis grafikkerne i artiklen ikke kan indlæses, kan det skyldes, du ikke har givet samtykke til cookies.


Her kan du finde øvrige artikler i serien om ligestilling i mediebranchen:

Bonnier Publications-topchef: Kønskvoter kan ”hurtigt blive meget begrænsende”

To ud af tre i mediebranchens absolutte top er mænd

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også