Inflation og usikkerhed presser annoncesalget hos regionale mediehuse

Flere regionale mediehuse mærker tilbageholdenhed blandt annoncører og ruster sig til udfordrende vinter. Forbrugerne har hidtil været polstret økonomisk og prioriteret sommerperioden, lyder det fra bureau, der forventer træg udvikling resten af året.

Foto: PR/Herning Folkeblad/301019434
Foto: PR/Herning Folkeblad/301019434

Usikkerhed omkring økonomien, inflation og lav forbrugertillid presser annoncemarkedet. Det mærker man i det regionale medielandskab, hvor annoncesalget allerede nu er påvirket nogle steder, mens andre ser med bekymring mod resten af året.

Hos Mediehusene Midtjylland, der omfatter Mediehuset Herning Folkeblad, Mediehuset Ikast-Brande og Mediehuset Midtjyllands Avis, har man justeret forventningerne til kommende regnskabsår i forhold til den stigende inflation, krigen i Ukraine og den generelle usikkerhed om økonomien, fortæller adm. direktør Alex Nielsen uden at oplyse de konkrete tal. Men udviklingen har vist sig at fortsætte i negativ retning.

”Vores start var god, mens vi ligger jævnt lige nu. Og det, vi ser ind i i den kommende periode, vil jeg karakterisere som udfordrende,” siger han.

Annoncørerne er mere tilbageholdende med at indgå længere aftaler på et kvartal, et halvt eller et helt år ad gangen, end de var tidligere, siger han og påpeger, at man særligt mærker, at detailbranchen og bygge- og anlægsbranchen afventer den økonomiske udvikling.

Hvorvidt man ser ind i at skulle skære i omkostningerne, ønsker Alex Nielsen ikke at kommentere på. Opbremsningen giver dog endnu ikke anledning til panik, understreger han. For mediehuset handler det i stedet om at overbevise annoncørerne om værdien i at annoncere også i en usikker tid.

”Vi skal i højere grad rådgive vores kunder om, at hvis ikke de skaber kendskab og købsmotivering til deres produkter, så kan det også ende i en negativ spiral,” siger Alex Nielsen.

Gynger og karruseller hos Jysk Fynske Medier

I Jysk Fynske Medier ”kan man også godt mærke krisen,” siger kommerciel direktør Jens Andersen. Der bliver holdt skarpt øje med annonceindtægterne, som nogle steder ligger under budget, mens andre ligger over.

Koncernen oplever, at annoncører henvender sig med flere bekymringer og spørgsmål end normalt, men annoncesalget ligger dog samlet set fortsat en smule over niveau sammenlignet med samme periode sidste år, lyder det.

”Det er gynger og karruseller, og det ville være underligt, hvis jeg ikke var bekymret på grund af den nuværende situation. Både på vegne af vores egen forretning, men også på vores kunders vegne, hvor vi kan mærke, at særligt byggebranchen og ejendomsmæglerbranchen er udfordrede,” siger Jens Andersen.

Trods skvulp i markedet forventer han, at Jysk Fynske Medier kommer ud af 2022 med et ”rigtig stærkt resultat.” Koncernen beskæftiger omtrent 1800 medarbejdere fordelt på 15 lokale dagblade, over 60 ugeaviser, Avisen Danmark og en række nyhedssites, og Jens Andersen mener, at Jysk Fynske Mediers størrelse giver dem en markedsfordel.

”Vi har mange års erfaring, stor bredde og mange produkter. Kunderne ved, at de kan få det hos os, som de efterspørger, også selvom der er lidt uro på bagsmækken,” siger han.

Afhænger af brancher

Hos Det Nordjyske Mediehus kalder adm. direktør Morten Vinther Jensen det for ”et svært spørgsmål,” om man i skivende stund mærker en tilbageholdenhed fra annoncørerne. Mediehuset er afhængig af, at der er aktivitet i samfundet, og inflationen og den vaklende forbrugertillid ligger som ”sorte elementer i horisonten,” siger han.

”Der vil over de kommende måneder formentlig ske en opbremsning på flere områder, der betyder noget også for os, eksempelvis i byggebranchen. Så vi er da opmærksomme på, at vi måske vil se en forsinket opbremsning i vores annoncesalg på sigt. Det er ikke noget, vi mærker nu, men det er et forbehold, jeg er nødt til at tage,” siger han.

Hvor hårdt, det vil ramme annonceindtægterne hos Det Nordjyske Mediehus, afhænger dog af, hvilke brancher der vil blive påvirket mest, da mediehuset udgiver branche- og nichemedier til en lang række industrier.

”Vi kan jo godt se, hvad der sker i samfundet for tiden, selvom vi ikke ved endnu, hvilken betydning det får for os. Så selvfølgelig er det da en bekymring.”

Betyder usikkerheden omkring den økonomiske udvikling i samfundet, at I holder igen i forhold til omkostninger og nye investeringer?

”Vi har en strategi og en transformation i gang, som vi eksekverer på så godt som muligt. Det holder vi fast i. Men vi er selvfølgelig ret agile, så begynder vi at være nødsaget til at tage bestik af en ny økonomisk situation, så gør vi det.”

Penge på kistebunden

På bureaufronten er der på nuværende tidspunkt ingen krisestemning at spore hos mediebureauet Mediabrands. Her melder managing director i Magna Danmark, Peter Sevel, at der bliver ”holdt momentum” på annoncefronten.

”Vores kunder er pt. ikke påvirket af, at der skal justeres eller holdes igen. Signalerne i det økonomiske landskab er meget forskelligrettede, men hos en del forbrugere er der fortsat penge på kistebunden, og noget tyder på, at mange har prioriteret sommerferien, hvorved forbruget har været upåvirket til dato” siger Peter Sevel.

Han spår dog, at udviklingen vil vende i den kommende tid.

”Det ville være underligt, hvis der ikke sker noget, og vi forventer, at det vil gå den anden vej. Julen var forbrugsmæssigt i den høje ende sidste år, men verden ser helt anderledes ud i år med rekordlav forbrugertillid, stigende renter og inflation. Og vi ser stadig logistikproblemer nogle steder, hvor der er udfordringer med at få leveret komponenter,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også