MediaWatch

Nordjyske Medier fik tocifret millionunderskud i 2018

Stor nedskrivning er med til at sende Nordjyske Mediers årsresultat tilbage i rødt territorium. Omsætningen gik også tilbage i 2018 bl.a. efter et "voldsomt" pres på annonceomsætningen.

Foto: PR/Nordjyske Medier

Nordjyske Medier må efter et overskud i 2017 konstatere, at bundlinjen i 2018 dykkede ned under nulpunktet. Det skriver Nordjyske.

Resultatet for året blev et underskud på 30,1 mio. kr. mod et overskud på 9 mio. kr. i 2017. Med til at presse resultatet har været en nedskrivning på 30 mio. kr. på goodwill på trykte medier.

Også omsætningen var under pres. Den landede på 822 mio. kr. – et fald på 5 pct. i forhold til året før. Det skyldes bl.a., at Nordjyske Mediers annonceomsætning er "voldsomt under pres", lyder det fra selskabets adm. direktør, Morten Vinther Jensen. Medieselskabet melder samtidig om fremgang for det digitale abonnement Nordjyske Plus på 200 pct.

"Vi har ikke ryggen mod muren, og vi har mulighed for at investere i fremtiden og løbende ændre vores struktur for at sikre langsigtet bæredygtighed i vores mediepalette til gavn for vores kunder og annoncører," siger Morten Vinther Jensen til Nordjyske.

For 2019 forventer selskabet et driftsresultat før afskrivninger på 25-30 mio. kr. Sidste år var dét resultat 55,6 mio. kr.

Det er anden gang gang på tre år, at Nordjyske Medier må skrive et tocifret millionunderskud på regnskabets nederste linje. I 2016 fik selskabet et underskud på 42,6 mio. kr., bl.a. fordi en række aktiviteter blev afviklet, der blev nedskrevet på goodwill, og annonceomsætningen – ligesom i 2018 – var under pres.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs