Robotjournalistik fanger læsere til svenske lokalmedier

Svenske Mittmedia har med algoritmer og automatiseret nyhedsformidling fået abonnenter på deres lokalmedier til både at læse mere og holde fast i deres abonnement.
Foto: Carsten Andreasen
Foto: Carsten Andreasen

Svenske Mittmedia begyndte for flere år siden at supplere nyhedsdækningen med robotter, der kunne generere hyperlokale nyhedsnotitser om eksempelvis sportsresultater. Den strategi giver nu afkast hos Mittmedias 20 udgivelser i Midtsverige, skriver Medietrends.

På et halvt år er Mittmedias såkaldte "churn-rate", der viser frafaldet i kunder, reduceret fra 11,4 pct. til 7,7 pct, og siden efteråret er antallet af digitale premium-abonnenter steget fra ca. 74.000 til over 80.000. Det er i højere grad robotter og algoritmers fokusering af skræddersyet lokalkournalistisk indhold, der står bag successen hos MittMedia, lyder det i artiklen. 

Robotartiklerne skrives af virksomheden United Robots, og typisk for dem er, at de har få læsere, men så til gengæld er meget relevante for netop de få. Samtidig bruger Mittmedia mange kræfter på at målrette artiklerne geografisk, så de rammer de små målgrupper. Til det bruger de et såkaldt GeoActivityMap, et interaktivt kort, som viser, hvor aktive læserne er ud fra et geografisk perspektiv - men det bruges også til at regulere antallet af lokalhistorier i området og screene for potentielle opsigelser. Jo mindre, der læses, desto større er sandsynligheden nemlig for en opsigelse.

Af samme grund har MittMedia fokus på en øget lokalisering og personalisering af deres journalistiske indhold, der bl.a. indbefatter en algoritme, der bestemmes af læserens tidligere adfærd på MittMedia, læserens geografi og hvornår læseren er aktiv.

Automatiseringen har ikke kostet journalistjob. Tværtimod, skriver Medietrends.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også