LA har brugt flest penge på Facebook-annoncering i valgkampens begyndelse

Liberal Alliance har haft spendérbukserne på i valgkampens første seks dage, hvor partiet har brugt over 600.000 kr. på Facebook-annoncer.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Partierne har sammenlagt brugt 1,85 mio. kr. på Facebook-annoncer i valgkampens første seks dage fra den 5. oktober til den 10. oktober.

Det skriver Markedsføring på baggrund af tal fra politiskannoncering.dk.

Liberal Alliance er det parti, der har brugt fest penge med 664.139 kr. brugt på annoncer på det sociale medier.

De er efterfulgt af Konservative, der har brugt 395.281 kr., mens regeringspartiet Socialdemokratiet indtager tredjepladsen med 214.078 kr.

I bunden af listen finder man Danmarksdemokraterne, der har brugt 2534 kr. på Facebook-reklamer i perioden.

Politisk tv-reklame

Liberal Alliance har været i vælten med sin kampagnestrategi under valgkampen. Partiet købte sig på valgkampens første dag ind på reklamepladsen under pausen i Champions League-kampen mellem FC København og Manchester City på TV3+.

Politisk annoncering på tv er ulovligt i Danmark jf. radio- og fjernsynsloven, men da Viaplay Group, som ejer TV3+, er svensk, var det en lovlig manøvre, lød det fra partiformand Alex Vanopslagh. Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret på CBS, vurderede dog, at det næppe var lovligt.

Viaplay Group fastholdte, at det var lovligt at lade partiet reklamere på kanalen, og at det er noget, selskabet tilbyder alle partier.

Radio- og tv-nævnets formand, Søren Sandfeld, fortalte til MediaWatch, at nævnet var kommet frem til, at der ikke kunne gribes ind over for den politiske reklame.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også