MediaWatch

DR-top betalte trekvart million for strategi-hjælp

Som led i strategiarbejde betalte DR i 2013 lidt over 80.000 kr. pr. deltager for et to dages direktions-seminar i Paris. Dyrt, men nødvendigt, siger DR.

JACOB ERBAHN/POLFOTO/ARKIV

For lidt over to år siden, i september 2013, drog hele den samlede direktion i DR på seminar. Turen gik til Frankrig, nærmere bestemt en af verdens førende business skoler Insead i Paris.

Her deltog direktionen anført af generaldirektør Maria Rørbye Rønn i to dage, 22. og 23. september, i et seminar på den velansete skole, som igennem årene har tiltrukket topledere fra hele verden. I alt deltog ni personer fra DR's daværende topledelse.

Regningen fra Insead lød på 91.613,51 euro - eller knapt 684.000 kr. Oven i det kom udgifter til direktionens flybilletter, overnatning, transport og en mountainbiketur. Det gav en samlet pris på 734.213 kr., viser en aktindsigt, som MediaWatch har fået i udgifterne til seminaret.

Seminaret var en kulmination på et strategi-arbejde, som DR-direktionen iværksætte i starten af 2013. Målet var at omstille DR til en digital virkelighed, og arbejdet resulterede bl.a. i DR's digitale fireårige strategiplan "Værd at dele", som blev præsenteret i april i år, fortæller økonomidirektør i DR, Nikolas Lyhne-Knudsen.

"Seminaret var en del af et centralt strategiforløb, der skulle omstille DR til den nye, digitale medievirkelighed," siger Nikolas Lyhne-Knudsen.

"Det var et skræddersyet forløb, hvor DR i månederne op til udvekslede materiale med to internationale eksperter, så seminaret blev fuldstændig tilpasset DR som virksomhed."

Nikolas Lyhne-Knudsen deltog ikke selv på seminaret, idet han først blev ansat i DR i november sidste år.

Hjælp fra internationale eksperter

Hvad der var på programmet for DR-direktionen på Insead, ønsker DR ikke at oplyse. DR afviser at give aktindsigt i seminarmaterialet, programmet fra Insead, og om der efterfølgende blev lavet en evaluering af seminaret.

"Det er DR's vurdering, at seminarmaterialet er undtaget fra aktindsigt, da der er tale om strategiske oplysninger om DR, hvis offentliggørelse vil være til skade for dels DR's forretningsmæssige interesser (...) dels DR's fortsatte strategiudvikling (...)," lyder det.

Nikolas Lyhne-Knudsen fortæller, at professorerne Annet Aris og Stanislav Shekshnia var facilitatorer på seminaret på Insead. Det var også de to, som forberedte semniaret i månederne forud.

Hollandske Annet Aris har en fortid i konsulenthuset McKinsey og sidder i dag i bestyrelsen i flere virksomheder, herunder den tyske broadcaster ProSiebenSat1. Stanislav Shekshnia, som er født i Rusland, har en fortid med topdirektørstillinger i bla. Millicom International Cellular, VimpelCom og Alfa-Telecom. Derudover har han gennem eget konsulentfirma løst opgaver for bla. BP, Telecominvest og United Technologies.

"De forberedte seminaret i tæt samarbejde med os. Bla. udvekslede vi dokumenter og sørgede for at forventningsafstemme, hvor DR var, og hvad vi havde behov, så de kendte DR og den danske kontekst og konkurrencesituation, og kunne målrette forløbet til DR," siger Nikolas Lyhne-Knudsen.

Eksperternes fokus var, hvad det kræver af ledelsen i en digital medievirkelighed, hvor hurtigt den skal træffe beslutninger, og hvordan man som organisation agerer, fortæller Nikolas Lyhne-Knudsen.

POLFOTO_3191924-version3.jpg
Ifølge en aktindsigt foregik en del af DR's seminar på Insead på slottet Fontainebleau, som den franske skole har et samarbejde med. Foto: Laurent Rebours/AP/Polfoto/Arkiv

Erkender høj pris

Turen til Insead har ikke fået anmærkninger fra Rigsrevisionen, som reviderer DR's regnskaber. DR's interne revision oplyser til Rigsrevisionen, der har spurgt til turen til Insead, at DR ikke har regler om en øvre beløbsgrænse på seminarer.

DR's økonomdirektør anerkender dog, at turen til Insead var dyr.

"Det er en høj pris og en stor udgift, selvom det var et langt forløb. Men vi stod over for en stor og omfattende opgave, hvor vi skulle omstille DR. Hvis du træffer de forkerte beslutninger på et forkert eller uoplyst grundlag, kan det blive det enormt dyrt og have store konsekvenser," siger Nikolas Lyhne-Knudsen.

Han fortæller, at beslutningen om at drage til Insead udelukkende var en direktionsbeslutning, og at bestyrelsen ikke var inde over.

Hvorfor faldt valget på Insead?

"Vi lagde vægt på, at det er en international udfordring, fordi mediemarkedet bliver internationalt, og derfor var det vigtigt at få et internationalt perspektiv og internationalt input. Vi researchede på, hvordan de forskellige muligheder passede til vores behov og vores udfordringer. Ud fra det faldt valget på Insead," siger Nikolas Lyhne-Knudsen.

Kunne man have fundet et sted, der ikke var ligeså dyrt?

"Prisen hænger sammen med kvaliteten og opgavens størrelse. Men man kan formentlig finde billigere steder. Man kan sikkert også finde dyrere steder. Det afgørende er, at når DR prioriterede det, må det ses i lyset af den opgave, man står over for, og hvor dyrt det er at træffe forkerte beslutninger," siger Nikolas Lyhne-Knudsen.

"Samlet set prioriterede vi det, og vi mener, at det var enormt gavnligt og godt, men jeg medgiver naturligvis, at det er et højt beløb."

Ekspert kritiserer pris

DR's vurdering er Bent Greve, professor i samfundsvidenskab ved RUC, kritisk over for, selvom han anerkender Inseads internationale ry.

"Samlet set kunne der være hentet mange herunder højt internationalt profilerede personer til København for den samlede pris på 684.000," siger Bent Greve.

"Derfor forekommer det samlet set at være en endog meget dyr løsning, som det er svært at se kan begrundes fagligt," siger Bent Greve, som ikke har kendskab til andre lignende kurser eller seminarer i det offentlige i det prisleje.

11 måneder efter DR-direktionen vendte hjem fra seminaret på Insead, vedtog politikerne et nyt medieforlig, som har sat DR på en stram sparekur med nedskæringer og omfordeling af ressourcer for i alt 161 mio. kr. årligt.

Det udløste i september sidste år en prikkerunde, som kostede 101 DR-ansatte jobbet. Samtidig blev Underholdningsorkestret nedlagt, og DR2 Morgen og DR2 Dagen omlagt. Seneste brydetag fra ledelsen er et opgør med de ansattes betalte frokostpause. Det har affødt kras kritik fra journalister og fagforbund, som har anlagt voldgiftssager, som skal afgøre spørgsmålet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere