MediaWatch

Det globale reklameforbrug vokser

En ny analyse viser, at reklameforbruget er vokset kraftigt de seneste ti år. Den digitale kommunikation er vokset mest, mens dagbladene og magasiner er taberne.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Det globale reklameforbrug er vokset med knap 42 pct. fra 2004 til i dag. Fra at bruge 362 mia. dollar globalt for ti år siden, brugte annoncørerne 513 mia. dollar i 2013, viser analysen "The Global Ad Trends Report" fra Warc.

Det skriver Markedsføring.

Ifølge analysen sluger tv fortsat de fleste reklamekroner. I alt går 40,8 pct. af de globale reklamebudgetter til tv-mediet. Det er stigning på 56 pct. siden 2004. Sammenlignet med den digitale kommunikation er det dog vand. Her er væksten på hele 675 pct. og udgør i dag 24 pct. de samlede budgetter. I alt blev der brugt 120 mia. dollar på digital kommunikation sidste år, viser analysen.

Dagblade og magasiner er ikke overreaskende de store tabere. 41,1 mia. dollar er siden 2004 forsvundet fra printgrupperne.

Ifølge ZenithOptimedia, der er et af den globale reklamekoncern Publicis’ media-bureauer, vil væksten fortsætte. Ifølge dem ventes de globale reklamebudgetter at vokse med lige over 5 pct. i år, med 5,3 pct. i 2015 og med 5,9 pct. i 2016.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs