Jensen og Vejlø brydes om Twitter

Vært på Mennesker og medier, Lasse Jensen, er uenig med radiovært, Christiane Vejlø, som mener, at journalisters markedsværdi kan måles på antallet af følgere på Twitter.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

Antallet af følgere på Twitter siger ikke meget om en reporters journalistiske kompetencer, mener mediejournalist og vært på P1’s Mennesker og medier.

I en klumme i dagbladet Information kritiserer han en udtalelse fra Christiane Vejlø, vært på Radio24syvs program Elektronista. I et interview til Journalisten.dk siger hun, at Twitter er blevet et vigtigt redskab for journalister, og at de her kan måle deres markedsværdi ud fra antallet af mennesker, der følger dem.

Den påstand sætter Jensen spørgsmålstegn ved og nævner som eksempel Berlingskes artikel fra 2009 om den fireårige Christian, der døde efter at have slugt et batteri.

Historien blev forleden delt tusindvis af gange på Facebook og læst 423.289 gange på Berlingskes website i løbet af et døgn.

”Historien blev skrevet af Berlingskes Morten Crone, der med under 100 følgere på Twitter burde være en af landets mindst værdifulde journalister. Det er her, der er noget, jeg slet ikke forstår. Måske er kvantitet alligevel ikke helt det samme som kvalitet. Det første kan måles, det andet mærkes,” skriver Lasse Jensen, som også nævner korrespondenten Ulla Terkelsen som en journalist, der burde være værdiløs og ukendt, fordi hun slet ikke er på Twitter.

Vejlø: Sociale medier er en del af journalistens job

Jensen misforstår dog noget, hvis han tror, det handler om antallet af følgere alene, skriver Christiane Vejlø i et svar på sit eget site, Elektronista.dk.

Som journalist kan man sagtens have stor værdi uden at være på Twitter, mener hun.

Men det ændrer ikke på, at journalister står dårligere i konkurrencen om den gode stilling, hvis de ikke omfavner sociale medier som Twitter.

”Hvis et mediehus har to lige dygtige skribenter til samtale, og den ene har 15.000 followers og dagligt deler avisens indhold og interagerer med brugerne, og den anden nægter at være på Twitter og derfor ikke selv bidrager med trafik til avisen, ja så har den aktive Twitter journalist mere værdi. Det handler ikke om e-diller måling. Det handler om at sociale medier er en del af journalist jobbet nu,” skriver Christiane Vejlø.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også