En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
25.10.2022kl. 13.10

Viaplay Group varsler spareplan i 2023

Væksten i Norden lever ikke op til broadcasterens forventninger. For at imødegå den økonomiske uro i verden, planlægger topchef en sparerunde næste år, der skal barbere én milliard af udgifterne.
Foto: PR/Viaplay Group/shutterstock
af JULIE FOGDE, EMIL RØMER OLSEN

Der er for stor afstand mellem udgifter og indtægter i mediekoncernen Viaplay Group, der i forlængelse af regnskabet for tredje kvartal meddeler, at der skal gennemføres store besparelser i selskabet næste år.

Samlet skal omkostningerne reduceres med én milliard svenske kroner i 2023. Det skal ses i kontekst af, at Viaplay Group samlet har en omsætning på knap 12,7 mia. svenske kr. Det oplyser adm. direktør Anders Jensen på et konferencekald i forbindelse med offentliggørelsen af mediekoncernens regnskab.

Regnskabet viste en sløvere vækst i det nordiske marked, hvor især de norske abonnenter er sværere at få om bord i dyrere abonnementer end ventet.

Dertil kommer store investeringer i Viaplay Groups internationale ekspansionstogt, opkøb og dyre sportsrettigheder samt sivende annoncesalg, som primært ligger i det traditionelle flow-tv-marked i de nordiske lande, der faldt med tre pct. i kvartalet.

Det resulterede i et driftsunderskud på 100 mio. svenske kr. i tredje kvartal mod et plus på 114 mio. i 2021.

Udskyder udrulninger

På baggrund heraf og den makroøkonomiske usikkerhed vil Viaplay Group sætte gang i spareøvelsen, for at holde hånden under koncernens langsigtede mål om en driftsmargin på 13 pct. i 2025.

Derfor er forventningerne til omsætningsvæksten de kommende år reduceret. Spareplanen vil ifølge Anders Jensen udmønte sig i udskydning af planlagte investeringer.

”Vores nordiske forretninger forventes nu at have omsætninger, der vokser langsommere fremadrettet. Vi vil påbegynde en betydelig spareøvelse i 2023 for at nå disse mål ved at opveje nogle af de drifts- og valutamodvind, vi står over for,” udtaler Anders Jensen i meddelelsen.

Et konkret sparetiltag bliver, at man udskyder den planlagte udrulning af Viaplay i Tyskland, Østrig og Schweiz fra 2023 til 2024. Hvis de makroøkonomiske vinde pludselig blæser den rigtige vej, kan man dog hurtigt omstille planerne og lancere i de nye lande alligevel, lød det fra Viaplay-topchefen.

”Vi er fortsat fuldt finansierede til vores ekspansion og har fuld overblik over vores fremadrettede omkostninger til indhold. De bredere makroøkonomiske udsigter og geopolitiske baggrunde er naturligvis mindre sikre. Derfor har vi justeret vores vækstudsigter og allerede lagt planer om at justere vores omkostningsbase og eksponering, hvor det er relevant, og som vi har gjort tidligere. Vi tager også skridt til at accelerere vores vækst, hvor momentum er stærkt,” udtalte han.

Sænkede forventninger

De langsommere væksthjul i særligt Norge sammenholdt med de usikre vande i verdensøkonomien gør, at Viaplay Group nu sigter lavere på en række målsætninger i både 2022 og de kommende år.

På kort sigt regner selskabet nu med at øge omsætningen med 20 pct. i 2022 – forventningen var tidligere ”mindst 28 pct.” Bag det ligger, at Viaplay Group halverer sine forventninger til vækstraten i de nordiske markeder fra 20 til ti pct. i 2022, mens der altså forventes større indtjening fra de nye, internationale markeder end tidligere.

Således sigter selskabet forsat efter 7,3 mio. betalende abonnenter ved udgangen af 2022, men en større andel af tilvæksten i abonnementsbasen vil komme fra internationale markeder end tidligere ventet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Lucas Jackson
Digital

Snap ser omsætningsfald i første kvartal

Snap regner med indtægtsfald i første kvartal på årsbasis vil falde med to til ti pct., og indtil videre har koncernen allerede konstateret en tilbagegang på syv pct.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok
  • Snapchat vil bruge AR-teknologi til at tage større bidder af annoncemarkedet
Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

For abonnenter

Photo: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Foto: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Læs også

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

Ikke alle former for tilstedeværelse på platformen giver afkast, fortæller to danske Tiktok-bureauer. Det kommercielle potentiale for danske aktører er stort, men stadig uudnyttet, mener de.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

Det er ikke en nem beslutning, lyder det fra DJ-formand, som nu har sendt varsel om udmeldelse af det internationale journalistforbund afsted. Endelig beslutning skal godkendes på delegeretmøde.

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

Lise Rønne, der tiltrådte som redaktør hos Gyldendal for et år siden, har haft sidste dag hos forlaget.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Snap ser omsætningsfald i første kvartal – 07.12
  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 31. jan.
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 31. jan.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 31. jan.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 31. jan.
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 31. jan.
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 31. jan.
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 31. jan.
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 31. jan.
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 31. jan.
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 31. jan.
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 31. jan.
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 31. jan.
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 31. jan.
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge