Viaplay Group varsler spareplan i 2023

Væksten i Norden lever ikke op til broadcasterens forventninger. For at imødegå den økonomiske uro i verden, planlægger topchef en sparerunde næste år, der skal barbere én milliard af udgifterne.
Foto: PR/Viaplay Group/shutterstock
Foto: PR/Viaplay Group/shutterstock

Der er for stor afstand mellem udgifter og indtægter i mediekoncernen Viaplay Group, der i forlængelse af regnskabet for tredje kvartal meddeler, at der skal gennemføres store besparelser i selskabet næste år.

Samlet skal omkostningerne reduceres med én milliard svenske kroner i 2023. Det skal ses i kontekst af, at Viaplay Group samlet har en omsætning på knap 12,7 mia. svenske kr. Det oplyser adm. direktør Anders Jensen på et konferencekald i forbindelse med offentliggørelsen af mediekoncernens regnskab.

Regnskabet viste en sløvere vækst i det nordiske marked, hvor især de norske abonnenter er sværere at få om bord i dyrere abonnementer end ventet.

Dertil kommer store investeringer i Viaplay Groups internationale ekspansionstogt, opkøb og dyre sportsrettigheder samt sivende annoncesalg, som primært ligger i det traditionelle flow-tv-marked i de nordiske lande, der faldt med tre pct. i kvartalet.

Det resulterede i et driftsunderskud på 100 mio. svenske kr. i tredje kvartal mod et plus på 114 mio. i 2021.

Udskyder udrulninger

På baggrund heraf og den makroøkonomiske usikkerhed vil Viaplay Group sætte gang i spareøvelsen, for at holde hånden under koncernens langsigtede mål om en driftsmargin på 13 pct. i 2025.

Derfor er forventningerne til omsætningsvæksten de kommende år reduceret. Spareplanen vil ifølge Anders Jensen udmønte sig i udskydning af planlagte investeringer.

”Vores nordiske forretninger forventes nu at have omsætninger, der vokser langsommere fremadrettet. Vi vil påbegynde en betydelig spareøvelse i 2023 for at nå disse mål ved at opveje nogle af de drifts- og valutamodvind, vi står over for,” udtaler Anders Jensen i meddelelsen.

Et konkret sparetiltag bliver, at man udskyder den planlagte udrulning af Viaplay i Tyskland, Østrig og Schweiz fra 2023 til 2024. Hvis de makroøkonomiske vinde pludselig blæser den rigtige vej, kan man dog hurtigt omstille planerne og lancere i de nye lande alligevel, lød det fra Viaplay-topchefen.

”Vi er fortsat fuldt finansierede til vores ekspansion og har fuld overblik over vores fremadrettede omkostninger til indhold. De bredere makroøkonomiske udsigter og geopolitiske baggrunde er naturligvis mindre sikre. Derfor har vi justeret vores vækstudsigter og allerede lagt planer om at justere vores omkostningsbase og eksponering, hvor det er relevant, og som vi har gjort tidligere. Vi tager også skridt til at accelerere vores vækst, hvor momentum er stærkt,” udtalte han.

Sænkede forventninger

De langsommere væksthjul i særligt Norge sammenholdt med de usikre vande i verdensøkonomien gør, at Viaplay Group nu sigter lavere på en række målsætninger i både 2022 og de kommende år.

På kort sigt regner selskabet nu med at øge omsætningen med 20 pct. i 2022 – forventningen var tidligere ”mindst 28 pct.” Bag det ligger, at Viaplay Group halverer sine forventninger til vækstraten i de nordiske markeder fra 20 til ti pct. i 2022, mens der altså forventes større indtjening fra de nye, internationale markeder end tidligere.

Således sigter selskabet forsat efter 7,3 mio. betalende abonnenter ved udgangen af 2022, men en større andel af tilvæksten i abonnementsbasen vil komme fra internationale markeder end tidligere ventet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også