Bureauchef: Hvorfor taler vi ikke om ansvarlig medieinvestering?

Danske virksomheder har travlt med at tænke i CSR-politik og bæredygtighed – men knap så meget, når de køber annonceplads og poster penge i Google og Facebook, mener stifter af reklamebureauet Simplify.
Foto: Alain Jocard/AFP / AFP
Foto: Alain Jocard/AFP / AFP

Etikken er kommet på dagsordenen i de fleste virksomheder, der formulerer CSR-politikker, har økologisk frugtordning og styrer uden om uetiske aktieinvesteringer.

Men når det gælder virksomhedernes kampagneinvesteringer, er det en anden snak, skriver stifter af reklamebureauet Simplify, Jacob Bogh, i et indlæg på Markedsføring.

"De fleste investeringsselskaber tilbyder pakker med grøn eller moralsk investering. Ingen våben, tobak, kul osv. Men når det kommer til mediebudgetter, er der larmende tavshed. Jeg har aldrig set en brief, der nævner: Kampagnen skal udvikles, så medieinvesteringen støtter danske mediehuse. Ingen mediebureauer tilbyder ansvarlig medieinvestering. Eller bare pakker, hvor man er sikker på, at der bliver betalt skat. Politisk forbrug er simpelthen ikke et emne i en branche, der ellers lever af indkøb," skriver Jacob Borgh, der også er tilknyttet kulturmediet Heartbeats som skribent og podcastvært.

Han understreger samtidig, at han ikke taler for en kollektiv boykot af hverken Facebook og Google, men alene efterlyser diskussionen og overvejelsen i planlægning af kampagner og medieplaner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også