MediaWatch

Aktive annoncører sikrer Google-ejer godt andet kvartal

Googles moderselskab, Alphabet, slår analytikeres forventninger og aktien stiger med over otte procent.

Foto: Hannah Mckay / Reuters / Ritzau Scanpix

Selskabet Alphabet, der blandt andet ejer internetgiganten Google, er kommet bedre ud af andet kvartal, end analytikerne havde forventet.

Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab, som er blevet fremlagt torsdag aften dansk tid.

Alphabet, der er et af verdens største internetselskaber, omsatte for 38,9 milliarder dollar i kvartalet.

Det er 19 procent højere end i samme periode året, fremgår det af regnskabet, og også bedre end forventet blandt analytikere, skriver Reuters og andre nyhedsbureauer.

Det er blandt andet en række aktive annoncører hos Googles søgetjeneste samt på video- og musiktjenesten YouTube, der har ført til stigningen i indtægterne.

Også på indtjeningssiden lykkedes det netgiganten at sætte analytikerne til vægs. Sammenlignet med samme kvartal sidste år er indtjeningen mere end tredoblet - til 9,9 milliarder dollar fra 3,2 milliarder dollar året før.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters havde analytikere estimeret et overskud på knap 8,1 milliarder dollar.

Det store udsving i overskuddet skyldes hovedsageligt, at selskabet i andet kvartal 2018 bogførte en bøde fra EU-Kommissionen på fem milliarder dollar for misbrug af en dominerende markedsposition.

Alphabet er et moderselskab stiftet i 2015. Det ejer blandt andet Google, som foruden en søgetjeneste også tilbyder tjenester inden for eksempelvis mail, oversættelse og navigation.

Det var en intern omstrukturering i Google i 2015, der førte til, at Alphabet blev skabt. Det ledes af de to Google-stiftere, Larry Page og Sergey Brin.

Siden 2006 har Google også ejet YouTube.

Regnskabet blev fremlagt, efter at det amerikanske marked lukkede torsdag. Investorerne har taget godt imod det positive regnskab, og aktien er steget med over otte procent i eftermarkedet.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs