Mediedirektør: Truslen fra techgiganter drukner i snæver mediepolitisk debat

Techgiganter som Google og Facebook truer den demokratiske samtale og ikke de publicistiske medier, lyder det fra direktør for Teknologiens Mediehus, der opfordrer politikerne til i højere grad at se på det store billede i den mediepolitiske debat.
Foto: PR/Bonnier Publications
Foto: PR/Bonnier Publications

Politikerne har for travlt med at detailstyre og komme med offentlig kritik af medierne, men burde fokusere kræfterne på det store mediepolitiske billede og den "virkelige" trussel mod den demokratiske samtale, som de globale techkoncerner udgør. Sådan lyder budskabet fra adm. direktør for Teknologiens Mediehus, Christina Blaagaard, i en kronik på Altinget.

"Her snart et år efter er flere mediepolitikere villige til at genåbne forliget (medieforliget 2018 red.) alene med det formål at diskutere detaljer i, hvor langt Radio24syv må ligge fra København. Det diskuteres på højeste klinge, mens det principielle skred i medieforliget ud i den grad, det politiske Danmark skal detailstyre, hvilke målgrupper, indhold og ejere støtteberettigede medier skal have, forbigås i tavshed," skriver Christina Blaagaard bl.a. i kronikken.

Hun opfordrer derfor til, at politikerne skal genfinde tilliden til de danske medier, og "stile højere" rent mediepolitisk og gå over bjerget og tage problematikken omkring techkoncernen op - selvom det "er nemmere at komme direkte i clinch med dagbladenes chefredaktører".

Direktøren peger bl.a. på at skærpe kravene til de internationale techvirksomheder, der spiller en stor rolle for danske mediebrugere og annocører, og insistere på en højere grad af transparens.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også