MediaWatch

Facebook-brugere får mulighed for at rense historik i 2019

En imødeset funktion, der blev annonceret i maj sidste år, skulle gerne være klar i 2019, oplyser Facebook.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Thibault Camus

Facebook vil i løbet af 2019 lancere en funktion, der tilbyder folk at slette deres komplette historik på det sociale medie. Det oplyser Facebooks økonomidirektør, David Wehner.

Planerne om en "rens historik"-funktion blev annonceret allerede i maj sidste år. Her var Facebook under øget bevågenhed om det sociale medies beskyttelse af brugernes private oplysninger.

David Wehner oplyste tirsdag om planerne for lanceringen af værktøjet på en teknologikonference i San Francisco. Han sagde, at funktionen kommer "senere i år", men gav ikke en præcis dato.

Han understregede dog, at det kommer til at påvirke Facebooks evne til at tilpasse reklamer til sine brugere.

"Jeg tror, at det kommer til at give os lidt modvind i forhold til at kunne målrette indhold lige så effektivt som tidligere," siger David Wehner.

"Men når det er sagt, så synes jeg, at vi har været i stand til at håndtere det ret godt indtil videre. Men landskabet ændrer sig helt sikkert, og det gør det lidt vanskeligere for os at vokse," tilføjer økonomidirektøren.

Facebook-chef Mark Zuckerberg sagde i forbindelse med sidste års annoncering af funktionen, at det giver brugere "muligheden for at skylle deres historie ud, når de har lyst til det".

Præsentationen af værktøjet kom sidste år, efter afsløringer om at der var blevet lækket data fra næsten 100 millioner Facebook-brugere.

Dataene var blevet brugt af det britiske analysefirma Cambridge Analytica under det amerikanske præsidentvalg i 2016. 

Episoden førte til store undersøgelser og tvang Facebook til at genoverveje, hvordan det håndterer brugernes private oplysninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs