Sådan vil avishusene investere i teknologi

Konkurrencen fra Facebook og Google samt behovet for at blive mere effektive via dataintegration betyder, at avishusene investerer heftigt i teknologi i disse år.
Foto: Ritzau Scanpix/Sarah Christine Nørgaard
Foto: Ritzau Scanpix/Sarah Christine Nørgaard
PIA OSBÆCK, FREELANCEJOURNALIST

Avishusene investerer kraftigt i teknologi i disse år både for at stå stærkere i konkurrencen med Facebook og Google og for at få de data, der findes rundt omkring i aviskoncernerne, til at spille sammen.

Hos Berlingske Media er man netop ved at implementere en ny datastrategi, der blev fastlagt lige inden jul. Den skal sørge for, at data bliver integreret på tværs af koncernen, forklarer it-direktør, Ann Fogelgren.

"I 2018 begyndte vi at investere i teknologi på tværs af organisationen og gøre op med silotankegangen," siger hun.

"Vi planlagde en ny data activation-strategi, og den var klar lige inden jul. Indtil da har vi haft mange datainvesteringer, der har været spredt og i siloer og ikke var integrerede. Med den nye strategi, som vi implementerer her i 2019, ser vi en kunde på samme måde på tværs af organisationen i stedet for på mange forskellige måder," siger Ann Fogelgren og tilføjer, at man dermed er gået et skridt tilbage:

"Vi moderniserer al vores dataarkitektur, så infrastrukturen er på plads, og så er vi i gang med at finde ud af, hvad der så skal automatiseres."

Ann Fogelgren, der startede i Berlingske i juni sidste år i en nyoprettet stilling, pointerer vigtigheden af en strategi for, hvordan man skal investere i teknologi.

"Man kan nemt komme til at overinvestere, så derfor er det vigtigt at lave en strategi, og vi har brugt rigtigt mange kræfter på at finde ud af, hvad vi skal bruge vores data til, så det blev helt skarpt. Nu bliver det til gengæld nemt at eksekvere,” siger hun.

Jysk Fynske udvikler selv

MediaWatch har tidligere beskrevet, at mediebureauer og magasinhuse især investerer i licenser og kompetencer, men hos Jysk Fynske Medier investerer man også i at udvikle egen teknologi og platforme.

"Det er især viden og software, vi investerer i, men vi investerer også i egne platforme, som vi gerne stiller til rådighed for andre, for vi tror på, at hvis vi skal stå stærkere på sigt, skal det være i samarbejde," siger Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier.

Han uddyber, at koncernen forventer at bruge mange millioner på opgradering og teknologiudvikling. Foruden investering i bestående medier og platforme investeres der bl.a. også i det tekniske datasetup, softwarelicenser, dataaftaler, personale og robotjournalistik.

"Churn (frafald af kunder, red.) bliver en af indsatserne i 2019. Med afsæt i vores datasetup forventer vi at kunne mindske frafaldet ved at arbejde målrettet med "udsatte" abonnenter. Det arbejde sker både med afsæt i vores egen digitale organisation og i samarbejde med en ekstern partner," siger Jesper Rosener, der også vil poste penge i Jysk Fynske Mediers arbejde med robotjournalistik.

"Vores robotprojekt fortsætter, og vi forventer at skrue op for projektet i 2019 og altså tilføre det flere ressourcer," siger Jesper Rosener.

Personalisering og anbefalinger

Ligesom Jysk Fynske Medier ser man hos JP/Politikens Hus Google og Facebook som de største udfordrere. Kommerciel direktør for Ekstra Bladet, Claus Rothoff Brix, har tidligere udtalt til Mediawatch, at Ekstra-Bladet skal kunne matche Google og Facebooks dataprodukter for at stå stærkt hos annoncørerne. 

Og JP/Politikens Hus’ it-direktør, Søren Svendsen, fortæller, at koncernen kører med fuldt tryk på investeringer i teknologi.

"Vi ligger på et højt niveau investeringsmæssigt i år i forhold til, hvad vi plejer, selvom vores transformation fra print til digital har stået på i en lang årrække,” siger Søren Svendsen og fortsætter:

"Vi investerer først og fremmest i forretningsmæssig systemudnyttelse. Vi har udskiftet vores annoncesystem og er i gang med at optimere understøttelsen af vores digitale abonnementsforretning."

Ligesom hos Berlingske Media er integration af data i forretningsprocesser noget, der investeres både tid og penge i hos JP/Politikens Hus.

I både annonce- og abonnementsafdelingerne har selskabet omorganiseret og rekrutteret medarbejdere med kompetencer inden for det digitale område og i de to områder investeres der i at udnytte data til eksempelvis produktudvikling og personalisering, fortæller Søren Svendsen.

"Vi vil meget gerne kunne hjælpe brugerne hurtigere frem til relevant indhold, fordi vi kan se, at det har værdi for både abonnements- og annonceforretningerne. Vi har i abonnementssalget arbejdet meget med forudsigelser og anbefalinger for at finde ud af, hvilket indhold der bedst øger læsetid og konvertering," siger han og tilføjer, at man indtil videre har haft størst succes med anbefalinger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også