MediaWatch

Kort biografversion af '1864' premiere i 2015

Tv-serien '1864' strammes kraftigt op i den planlagte biografversion, der kommer i 2015, hvor flere karakterer og handlingsspor stryges.

Producenten af 1864, Miso Film, er i disse dage ved klippe tv-serien i otte afsnit ned til en spillefilm på godt to timer, skriver Berlingske.

En spillefilmsversion af tv-serien har hele tiden har været en del af forretningsplanen for “1864”.

Producent Peter Bose siger til Berlingske, at biografudgaven nødvendigvis må strammes op i forhold til de otte timer, der kørte på tv. Flere karakterer vil forsvinde ud af handlingen.

“Man kan sagtens forestille sig, at nutidslaget forsvinder i spillefilmen,” siger Peter Bose. Netop nutiddelen, hvor en punkerpige bliver indført i krigens begivenheder via en dagbog, blev især i de første afsnit kritiseret af anmelderne for at være et påklistret handlingsforløb. 

Peter Bose påpeger, at klipningen af spillefilmsversionen ikke er påvirket af kritikken, da manus’et for spillefilmen lå færdigt længe før TV-seriens første afsnit blev sendt.

Brancheforening: ”1864” i filmudgave er et skud i foden 

Producenten forventer at spillefilms-versionen er klar i februar eller marts. Ifølge Peter Bose bliver der premiere i foråret, eller mere sandsynligt, i efteråret 2015.

Producenten skal nemlig også lige finde sondere terrænet om, hvorvidt de danske biografer overhovedet har lyst til at vise filmen eller ej.  Formanden for brancheforeningen Danske Biografer, Kim Petersen, kritiserede tidligt, at tv-serien fik premiere før biograffilmen, hvilket kan ødelægge det kommercielle bio-potentiale.

'1864' afhængig af kommerciel succes trods massiv licensindsprøjtning 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs