TV 2's seerandel er nu næsten dobbelt så stor som DR's

På fem år er styrkeforholdet mellem TV 2 og DR ændret markant, når det kommer til seertal.

I første halvår af 2022 har TV 2 haft en seerandel i befolkningen på 53,2 pct., mens DR’s andel af seningen ligger på 28,4 pct.

Det skriver Politiken, som har fået opgørelser fra TV 2 og DR baseret på tal for fordelingen af seningen på flow-tv fra Kantar Gallup og Nielsen, som i år har overtaget seerundersøgelserne.

Fem år tilbage, første halvår af 2017, havde DR omvendt førertrøjen med en seerandel på 38,1 pct., hvor TV 2 havde 36,9 pct. af seningen.

I 2018 vedtog den daværende VLAK-regering med støtte fra Dansk Folkeparti omfattende besparelser på DR, og efterfølgende valgte DR at nedlægge tre af seks flowkanaler; DR 3, DR Ultra og DR K.

”Besparelser hos DR og andre konkurrenter betyder, at TV 2 har markedet mere for sig selv. Men meget af det handler også om TV 2’s styrker, og at TV 2 gør det rigtig godt”, siger chef for DR Medieforskning, Dennis Christensen, til Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også