MediaWatch

Tv-stationer fordømmer plan om udbryderliga

Den britiske tv-kanal BT, der har rettigheder til Champions League, anser ideen om en udbryderliga som en langsigtet trussel mod engelsk fodbold.

Den britiske sportskanal BT ser risiko for, at udbryderliga kan skade engelsk topfodbold. Chelsea er blandt de seks Premier League-klubber, som efter planen skal deltage i den alternative turnering | Foto: Mike Hewitt/Ritzau Scanpix

Tv-stationer, der har brugt milliarder af kroner på rettigheder til Champions League, fordømmer europæiske topklubbers planer om at danne en udbryderliga.

En ny turnering kan underminere de eksisterende mediekontrakter, som er med til at finansiere sporten, mener stationerne.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Financial Times har organisationen bag den såkaldte Super League haft indledende samtaler med selskaber som Amazon, Facebook, Disney og Sky om rettighederne til at vise kampene.

Udbryderligaen skal ifølge de 12 engelske, spanske og italienske klubber bag initiativet fungere udenom Champions League, Europa League og det nystartede Conference League.

Prisen for de årlige transmissionsrettigheder kan ifølge Financial Times beløbe sig til fire milliarder euro. Det svarer til 29,7 milliarder kroner.

Facebook samt en kilde med kendskab til situationen hos Amazon sagde mandag dog, at selskaberne ikke er i samtaler om rettighederne.

Den britiske tv-kanal BT, der har rettighederne til at vise Champions League-kampe i Storbritannien, Spaniens Mediapro og streamingtjenesten DAZN tog mandag afstand fra udbryderligaen.

"BT forstår bekymringerne blandt mange af fodboldens førende stemmer og tilhængere og er overbevist om, at etablering af en europæisk Super League kan få en ødelæggende indvirkning på fodboldens sundhedstilstand i dette land på langt sigt," sagde medieselskabet mandag.

Det spanske Mediapro sagde mandag, at tv-stationer ikke vil rive deres nuværende kontrakter om senderettigheder i stykker, og forudså, at planen om udbryderligaen vil mislykkes.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs