MediaWatch

Målingen af lyttertal ventes i udbud i år

Efter udbuddet af tv-målingen, der har betydet et leverandørskifte fra 1. januar, venter et udbud af radiomålingen, som Kantar Gallup i dag står for. Især målingen af podcast og tidsforskudt lytning er et emne.

Foto: DR

Målingen af de seertal, der danner grundlag for de kommercielle tv-stationers reklameforretning og tilslutningen til de skattefinansierede public service-stationer, skiftede 1. januar hænder fra Kantar Gallup til analyseinstituttet Nielsen.

En del af leverandørskiftet har været begrundet i ønsket om at få en bedre belysning af konkurrentbilledet fra nyere spillere som Netflix og HBO, som de danske tv-stationer i stigende grad kæmper om danskernes tid med. Med den nye måling bliver det for første gang muligt at få et indblik i danskernes tidsforbrug på streamingtjenesterne - ud over de traditionelle seertal for tv-programmer sendt på flow-tv.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs