Morten Hesseldahl bliver ny direktør for Gyldendal

Teaterchefen på Det Kongelige Teater sætter sig senest 1. maj i direktørstolen hos landets største forlag som afløser for Stig Andersen.
Foto: /Ritzau Scanpix/Ida Guldbæk Arentsen
Foto: /Ritzau Scanpix/Ida Guldbæk Arentsen

Senest 1. maj bliver Morten Hesseldahl ny adm. direktør for Gyldendal. Det oplyser hans kommende arbejdsgiver i en fondsbørsmeddelelse.

Han kommer fra en stilling som teaterchef på Det Kongelige Teater. Den post tiltrådte han i 2014 efter en årrække som kulturdirektør i DR. Morten Hesseldahl har desuden været ansat gennem flere år i forlagsbranchen, som han altså nu vender tilbage til. Han har bl.a. været adm. direktør for Bonnier Forlagene og forlagsredaktør hos Gyldendal.

"Det har været magtpåliggende for Gyldendals bestyrelse at finde en person, der både har sans for, hvad der rører sig i samfundet og blandt mennesker, sans for kulturelt lederskab og endelig anerkendelse af de forretningsmæssige vilkår, dette involverer. Morten Hesseldahl har stor erfaring fra en række markante stillinger i kultur og medier," udtaler Poul Erik Tøjner, Gyldendals bestyrelsesformand, der tilføjer, at Morten Hesseldahl ifølge bestyrelsen er en "dygtig kommunikator i det offentlige rum".

"Skal tænke anderledes end tidligere"

Morten Hesseldahl afløser Gyldendals mangeårige direktør, Stig Andersen, der varslede sin afsked med direktørposten sidste år. Den kommende direktørs arbejdsopgaver vil være de samme som forgængerens. I meddelelsen nævnes bl.a. digitalisering af bogbranchen, nye distributionsformer og ændret kundeadfærd.

"Jeg er meget glad for at få denne enestående lejlighed til at forvalte både Gyldendals arv og fremtid. Litteratur, læsning, sprog er altafgørende for udviklingen af vores samfund og for samværet mellem mennesker, og jeg ser frem til sammen med forlagets øvrige medarbejdere og ledelse at indfri forlagets målsætninger i det forretningsmæssige perspektiv, som nu en gang er Gyldendals," udtaler Morten Hesseldahl i meddelelsen og fortsætter:

"Udfordringerne fra markedet og i større forstand fra den tid, vi lever i, gør, at vi måske skal tænke anderledes end tidligere, men det bør ikke forandre forlagets grundlæggende opgave: at udgive god, væsentlig og vigtig litteratur."

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Morten Hesseldahl.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Infomedia fusionerer med det svenske selskab Retriever. | Foto: Infomedia.

Infomedia fusionerer med svensk selskab

For abonnenter

Læs også