MediaWatch

Bookbites går ind på norsk marked

To år efter opstarten udvider den danske e-bogstjeneste, der er målrettet skolebørn, til Norge med en millionaftale i ryggen. Ambitionen er at være i ti lande inden for få år, siger iværksætteren bag konceptet.

Foto: PR/BookBites

Når den danske e-bogtjeneste Bookbites i det nye år ruller konceptet ud i Norge er det med en aftale med den norske Biblioteksentralen, der er styrelsen bag de norske biblioteker, som rygstød. Det skriver Børsen fredag.

Bookbites norske lanceringsaftale med Biblioteksentralen indeholder et engangsbeløb på et etcifret millionbeløb, skriver avisen. Udvidelsen er den første ud over landets grænser for den to år gamle bogtjeneste, der især henvender sig til skolebørn og familier, og bygger på et lejekoncept, hvor læserne lejer en bog på platformen og først betaler for brugen, når 10 pct. af den er læst.

Ambitionerne om at ekspandere til flere markeder stopper ikke ved Skandinavien, siger stifter og ejer, Lasse Nyrup.

"Om fem år skal vi være i mindst ti lande og have en million brugere. Vi har fået noget omtale ude i verden, og det gør, at vi bliver kontaktet af forlagene rundt omkring, bl.a. i Holland, hvor markedet er tre gange så stort som i Danmark. Derudover snakker vi med en amerikansk partner, som gerne vil trække os derover," siger Lasse Nyrup.

Bookbites har for nylig hentet 6 mio. kr. i lån fra Vækstfonden ifølge Lasse Nyrup, mens ejerne har skudt yderligere 2 mio. kr. i platformen, der i alt har rejst 16 mio. kr. til etablering og vækst, forklarer Lasse Nyrup.

I Danmark har Bookbites målsætning om at have fået 220.000 brugere inden august 2018. Aktuelt har tjenesten 60.000 brugere i landet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs