MediaWatch

Bookbites går ind på norsk marked

To år efter opstarten udvider den danske e-bogstjeneste, der er målrettet skolebørn, til Norge med en millionaftale i ryggen. Ambitionen er at være i ti lande inden for få år, siger iværksætteren bag konceptet.

PR/BookBites
Foto: PR/BookBites

Når den danske e-bogtjeneste Bookbites i det nye år ruller konceptet ud i Norge er det med en aftale med den norske Biblioteksentralen, der er styrelsen bag de norske biblioteker, som rygstød. Det skriver Børsen fredag.

Bookbites norske lanceringsaftale med Biblioteksentralen indeholder et engangsbeløb på et etcifret millionbeløb, skriver avisen. Udvidelsen er den første ud over landets grænser for den to år gamle bogtjeneste, der især henvender sig til skolebørn og familier, og bygger på et lejekoncept, hvor læserne lejer en bog på platformen og først betaler for brugen, når 10 pct. af den er læst.

Ambitionerne om at ekspandere til flere markeder stopper ikke ved Skandinavien, siger stifter og ejer, Lasse Nyrup.

"Om fem år skal vi være i mindst ti lande og have en million brugere. Vi har fået noget omtale ude i verden, og det gør, at vi bliver kontaktet af forlagene rundt omkring, bl.a. i Holland, hvor markedet er tre gange så stort som i Danmark. Derudover snakker vi med en amerikansk partner, som gerne vil trække os derover," siger Lasse Nyrup.

Bookbites har for nylig hentet 6 mio. kr. i lån fra Vækstfonden ifølge Lasse Nyrup, mens ejerne har skudt yderligere 2 mio. kr. i platformen, der i alt har rejst 16 mio. kr. til etablering og vækst, forklarer Lasse Nyrup.

I Danmark har Bookbites målsætning om at have fået 220.000 brugere inden august 2018. Aktuelt har tjenesten 60.000 brugere i landet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske vendte under- til overskud, mediebranchens længst siddende topchef trækker sig tilbage, og en tv-status konstaterede, at TV 2 var kvartalets helt store vinder. Alt det og meget mere om ugen, der er gået, i Mediedanmark.

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Danske Forlag skal have ny formand

I forbindelse med at Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen, trækker sig tilbage, efterlader han også en tom stol i den danske forlæggerforening.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere