MediaWatch

Historiker kunne have bremset spionartikel

Retssagen fortsætter i Københavns Byret. Politikens tidligere chefredaktør anklages for bagvaskelse.

Foto: Jens Dresling/Polfoto

En kendt forsker i den kolde krig havde alle muligheder for at bremse Politiken, inden avisen nævnte navnet på en mistænkt som "storspion."

Det er budskabet fra journalist Hans Davidsen-Nielsen tirsdag i Københavns Byret.

Retten skal afgøre, om Politikens chefredaktør gjorde sig skyldig i bagvaskelse, da avisen i 2012 bragte en artikel om, at en kendt Stasi-jæger var i kikkerten for selv at have været spion for den østtyske sikkerhedstjeneste.

Avisen skrev, at koldkrigsforsker Thomas Wegener Friis havde mistanke rettet mod journalist Per Michaelsen. Men forskeren mente ikke at have tilstrækkelig dokumentation.

Det var en sensation. Ikke mindst fordi Per Michaelsen var kendt for at have skrevet to bøger om emnet samt talrige artikler i Ekstra Bladet om danskere, der havde arbejdet sammen med Stasi.

Hævet over enhver tvivl

Politikens artikel blev skrevet af Hans Davidsen-Nielsen. Flere gange før offentliggørelsen talte han i telefon med Thomas Wegener Friis. Denne ville dog hverken be- eller afkræfte, at det var Per Michaelsen, han havde kig på.

"Han havde mulighed for at stoppe artiklen. Hvis han havde afkræftet det, ville vi aldrig have bragt den," siger Hans Davidsen-Nielsen.

Samtidig havde to andre historikere bekræftet, at forskeren havde søgelyset rettet mod Per Michaelsen.

"Det er hævet over enhver tvivl, at det er sagsøger, som Thomas Wegener Friis havde i kikkerten," siger Hans Davidsen-Nielsen.

Netop Per Michaelsens egen rolle som aggressiv Stasi-jæger var den helt afgørende faktor for avisens beslutning om at påstå, at Per Michaelsen var under mistanke.

Det forklarer både Hans Davidsen-Nielsen og Politikens daværende chefredaktør Bo Lidegaard. Sidstnævnte bør sendes i fængsel og dømmes til at betale en godtgørelse på 300.000 kroner, lyder kravet i den private straffesag, som Per Michaelsen har anlagt.

Opbud af mediechefer

På tilhørerpladserne i byretten ses Per Michaelsens daværende chef på Ekstra Bladet, Sven Ove Gade.

I retssalen opholder sig også andre forhenværende mediechefer. For eksempel Peter Wivel, der er tilknyttet Politiken. Han har været chefredaktør på Information, Weekendavisen og Berlingske.

Han afgiver forklaring om sin kontakt med Per Michaelsen i Berlin få dage efter den famøse artikel. I de seneste år har han ledt efter spor af Per Michaelsen i Stasi-arkivet. Men forgæves.

"Ville det ikke have været dejligt for alle parter, hvis jeg havde fundet dokumenter om, at det ikke var Per, som Wegener Friis havde i tankerne," spørger Peter Wivel.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs