Organisationer opfordrer til at lægge planer om Ja tak-ordning i graven

Tilbudsaviser er afgørende for især de mindre butikker omkring i landet, lyder det fra Dansk Erhverv og Samvirkende Købmænd, der vil have politikerne til at sløjfe diskussioner om ny reklameordning.
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Tilbagevendende debat om at omlægge den nuværende fravalgsordning for tilbudsaviser, så det i stedet bliver et aktivt tilvalg for folk at modtage de husstandsomdelte tryksager, bør tages helt af dagsordenen nu og fremadrettet. Det er meldingen fra Henrik Hyltoft og Jannick Nytoft, der er hhv. vicedirektør i Dansk Erhverv og adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, i et debatindlæg i Børsen.

De kalder reklametryksagerne ”vigtigere end nogensinde” for tiden i lyset af den pressede privatøkonomi i mange hjem på grund af inflationen, ligesom tilbudsaviserne er et vigtigt redskab for især de små butikker i lokalområderne, der skal nå ud til borgerne med deres tilbud.

Indlægget kommer godt en måned efter Grakom, som er erhvervsorganisation for over 700 virksomheder i kommunikationsindustrien, udgav en analyse, der viste, at omlægningen til den såkaldte ”Ja tak”-ordning også kan få store konsekvenser for de lokale ugeavisers økonomi og oplag.

”Der er ikke brug for en ændring. Alene fra 2010 til 2019 blev antallet af reklametryksager modtaget i de danske husstande halveret. Med tiden vil markedet fortsætte med at regulere sig selv mod en digital omstilling, men i et tempo hvor både forbrugere og virksomheder kan følge med,” skriver Henrik Hyltoft og Jannick Nytoft i indlægget.

Debatten om, hvorvidt den nuværende ”Nej tak”-ordning til reklamer skal ændres til omvendt fortegn er blusset op gentagne gange over de seneste år. I 2021 fremsatte SF et forslag i Folketinget om at gennemføre den ændring, men allerede under lovforslagets førstebehandling tegnede der sig et nej tak fra den brede kreds af partier. Kun Enhedslisten var positivt stemt. 

I 2022 ville en række organisationer have politikerne til at genoverveje situationen med henvisning til, at den nuværende ordning er helt ude af trit med den grønne omstilling, da der hvert år ifølge Dansk Affaldsforening bliver omdelt mellem 57.000 og 100.000 ton papirreklamer i Danmark, afhængig af måden man gør det op på. 

Både Danske Medier og Grakom har imidlertid advaret mod omlægningen af ordningen, fordi det kan få store omkostninger for de lokale og regionale aviser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også