6 ud af 10 virksomheder med printmedier er lønsomme

Der er stadig i vid udstrækning gode penge i at udgive printmedier i Danmark, viser kortlægning af Media Scale.
JP/Politikens Hus, der udgiver bl.a. Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet som printmedier er den mediekoncern, der i 2021 gav det største overskud ifølge ny rapport. | Foto: Jens Hartmann/Ritzau Scanpix
JP/Politikens Hus, der udgiver bl.a. Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet som printmedier er den mediekoncern, der i 2021 gav det største overskud ifølge ny rapport. | Foto: Jens Hartmann/Ritzau Scanpix

Seks ud af ti medievirksomheder, som udgiver printmedier, var i 2021 lønsomme forretninger og gav samlet et overskud på 679 mio. kr. Det viser rapporten ”Mediernes økonomi 2022”, som Media Scale netop har udgivet, skriver Journalisten.

Undersøgelsen er baseret på offentlige regnskaber fra 242 virksomheder, hvis primære forretning er at udgive printmedier. Ifølge kortlægningen gav 62 pct. af selskabernes overskud i varierende størrelse med JP/Politikens Hus i førertrøjen - det var dog inden papirpriserne eksploderede i slutningen af 2021 og er steget støt hidtil gennem 2022.

”Generelt er der en tendens til dommedagsprofetier om mediebranchen økonomi. Der er ganske vist medier, som er udfordrede, men ser man bredt på er der en udmærket soliditetsgrad,” siger Patrick Arendal Fahlström, der står bag Media Scale, til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også