MediaWatch

Kristeligt Dagblad øgede overskuddet - skal dække dyrere distribution

Nicheavisens overskud voksede igen i 2017 og er nu på den gode side af 15 mio. kr. Men indtjeningen er også nødvendig for at absorbere millionstor ekstraregning på distribution, siger adm. direktør.

Erik Bjerager, adm. direktør og ansv. chefredaktør for Kristeligt Dagblad. | Foto: /Ritzau Scanpix/Peter Hove Olesen

Nicheavisen Kristeligt Dagblad voksede igen i 2017. Det viser selskabets årsrapport, skriver Danske Medier.

Avisen fik i 2017 et overskud på 15,6 mio. kr. mod 11,6 mio. kr. i 2016. Også omsætningen havde pil op. Den voksede fra 123 mio. kr. i 2016 til 128 mio. kr. i 2017. I 2017 modtog Kristeligt Dagblad desuden 28,9 mio. kr. i redaktionel produktionsstøtte. Loftet over mediestøtten er ellers 17,5 mio. kr., men en særregel  for Kristeligt Dagblad og Information tilbage fra 1997 betyder, at de to aviser kan modtage henholdsvis 26 og 29 mio. kr. årligt.

Ifølge Kristeligt Dagblad bar 2017 præg af betydelige besparelser. Besparelserne er ifølge avisen nødvendige, fordi avisen står over for en ekstraregning for distribution i år. Årsagen er den nye postlov, der har betydet, at Postnord udbringer færre dage og derfor ikke kan sikre, at Kristeligt Dagblad kommer ud i postkasserne seks dage om ugen. I stedet for Postnord har Kristeligt Dagblad flyttet distributionen, der nu lægges ud på forskellige leverandører.

Den samlede ekstraregning bliver på op mod 15 mio. kr. årligt, som vil slå fuldt igennem i 2018, oplyste Kristeligt Dagblads bestyrelsesformand, Ivar Brændgaard, på avisens generalforsamling, skriver Danske Medier.

"Kristeligt Dagblad udkommer landet rundt i næsten alle postnumre, og det har givet os store problemer, at Post Danmark reelt ikke længere kan bruges som distributør af aviser. Kristeligt Dagblad bliver nu bragt ud med bud. Vores abonnenter er glade og tilfredse, men det koster os mange flere penge. Den udfordring ser vi ud til at kunne håndtere nu, hvor avisens drift er blevet så meget bedre," sagde Ivar Brændgaard ifølge Danske Medier.

Fremgang på print og digital

Omvendt kan Kristeligt Dagblad glæde sig over fremgang i indtjeningen på avissalg og de digitale aktiviteter samt et stabilt annoncesalg.

Kristeligt Dagblads oplag voksede med godt 3 pct. til knap 28.000 i andet halvår 2017, og læsertallet blev fastholdt på 102.000 daglige læsere i andet halvår 2017. Samtidig satte Kristeligt Dagblads digitale medier rekord med 78.000 daglige besøgstal i december 2017.

"Vi glæder os over den fortsatte fremgang for avisen, ligesom det er betryggende, at det lykkes os at tjene så mange penge, at vi kan absorbere den store stigning i avisens udgifter til distribution, som vi får nu," siger ansv. chefredaktør og adm. direktør, Erik Bjerager, til Danske Medier.

Kristeligt Dagblad ejes af en lang række aktionærer. De tre største aktionærer ejer tilsammen knap 66 pct. af aktierne. Det er Kristeligt Dagblads Fond med 41 pct. af aktierne, Chr. Augustinus Fabrikker A/S med 18,9 pct. af aktierne og samt Kristeligt Dagblad A/S, der ejer 9,9 pct. af aktierne.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs