MediaWatch

Telia vil have telegiganter under sig

Homerun er anderledes prisbilligt end de dyre 3G-satsninger. Efter halvandet år i Sverige går Telia nu på franchise-basis ud og sælger konceptet så den udenlandske operatør for Homerun-mærket efter sit navn. Første franchisetager er norske Netcom.

Telia, der på sigt gerne vil udbrede konceptet til hele verden, har allerede indgået aftale med amerikanske Mobilestar, der har trådløse net på 160 hoteller, restauranter og lufthavne i USA.

Ifølge Vision.se vil det lokale trådløse bredbånd kunne give meget højere hastigheder – hele 11 Mb sekundet –end 3G nogensinde kommer op på. Rækkevidden er dog kun et par hundrede meter. Tjenesten koster dog 300 svenske kroner månedlig samt 2,40 svenske kroner per opkoblede minut.

Telia skal ved udgangen af 2001 dække alle 17 SAS-lounger på verdensplan. SAS-loungen i Københavns Lufthavn er allerede tilsluttet Telia Homerun-netværket. Herudover forhandles med forskellige fastfood-kæder i Sverige.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs