MediaWatch

Singler ser mere fjernsyn

For mange annoncører er singlerne en utrolig interessant gruppe, da de er præget af et stort privatforbrug og har langt større fokus på forlystelser, end det er tilfældet for folk, der lever i parforhold. De har også et større forbrug af forskellige mediagrupper, såsom TV og Internet, og bør derfor være lettere at komme i kontakt med for annoncørerne.

Og så ikke alligevel for TV's vedkommende. TV er fortsat et broadcast medie, som rammer bredt, så selvom man tilsigter at få reklamebudskabet ud til en given singlemålgruppe, vil man stadig videregive budskabet til et stort antal "irrelevante" personer, som ligger uden for den pågældende singlemålgruppe.

Efterhånden som digitalt og interaktivt TV vinder indpas i Danmark, vil det i langt højere grad blive muligt at målrette reklamebudskabet mod specifikke målgrupper og derved undgå det "spild", der opstår ved brug af TV-mediet. Singlerne vil i fremtiden sandsynligvis stadig være storforbrugere af TV-mediet, som de er det i dag, men segmenteringn vil være til gavn både for forbrugerne og annoncørerne. Forbrugerne vil kun se reklamer, som har relevans og interesse for netop dem, og annoncørerne vil få helt nye kommunikationsmuligheder.

Singlernes forbrug af tv-mediet i dag.

En single er i det følgende defineret som en ugift person, der bor alene. Desuden skal personen være 19-50 år, da denne gruppe er kommercielt interessant at betragte. Herved undgås også alene-boende pensionister, som i denne sammenhæng ikke er interessant at definere som single. Denne målgruppe er sammenlignet med målgruppen personer 19-50 år, som er gift eller samlevende, og hvor husstanden indeholder to eller flere personer. Det er det tætteste, man kan komme på den korrekte statistiske definition af hhv. singler og par i tv-meter systemet, som er det værktøj, der bruges til måling af TV-seningen.

Klik her for at se figuren i fuld størrelse

I figur 1 er udviklingen i antal sete minutter pr. uge for singler contra par fra 3. januar 2000 til 11. februar 2001 skitseret. Det ses, at singlerne ser væsentligt mere TV i hele perioden, og udviklingen i perioden stort set er identisk for de to målgrupper. Peaket i uge 39 skyldes, at OL gik ind i sin afsluttende fase, og yderligere er der et peak i uge 1 2001, hvor TV-forbruget typisk er meget højt på grund af det høje TV-forbrug 1. januar.

I gennemsnit ser singlerne ca. 21 timers fjernsyn om ugen, mens par ser ca. 15½ times fjernsyn om ugen. At singlerne ser knap 36 procent mere fjernsyn, kan skyldes flere faktorer. Blandt målgruppen par findes mange familier med børn, som bruger forholdsmæssigt mere tid på huslige sysler så som madlavning, tøjvask osv. Børnene kræver naturligvis også en del tid. Som single kan man lettere spise foran fjernsynet og have det tændt hele tiden, mens man er hjemme. Omvendt må man formode, at singler bruger mere tid væk fra hjemmet på aktiviteter, venner/veninder osv. Dette opvejer dog ikke det faktum, at fjernsynet kører hele 5 timer og 34 minutter mere om ugen.

Klik her for at se figuren i fuld størrelse


I forhold til forskellen på 36 procent i TV-seningen mellem de to målgrupper, ser singlerne om fredagen kun 26 procent mere TV end par, hvilket kunne antyde, at flere af dem laver andre aktiviteter i forhold til de andre dage. Søndag er den helt store TV-dag for begge målgrupper med hhv. lidt over 2½ times sening for par og knap 33/4 times sening for singlerne. Søndag ser singlerne 43 procent mere TV end par, hvilket ligger hele 7 procent-point over det, de ellers ser mere end par. Der er altså relativt flere singler, der har "hjemmedag" søndag end andre dage.

Hvis den stigende tendens i antallet af singler fortsætter, må man alt andet lige kunne forvente et løft i den samlede TV-sening til gavn for både TV-stationerne og annoncørerne. Spørgsmålet er dog, om det større udbud af nichestationer og mulighederne for at se specifikke kanaler som tilfredsstiller ens behov trækker TV-seningen i modsat retning?

Allan Nilausen

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs