MediaWatch

Danmark.com så

Danmark står med en historisk chance for at skabe en ny generation af Internet-drevne virksomheder, der ikke alene kan revitalisere den danske økonomi, men samtidig kan skabe en vækst og velstand, der sikrer velfærdssamfundet i de kommende årtier. Konturerne af en ny, hurtigt voksende Internetøkonomi tegner et "Danmark.com" med over 5000 virksomheder, 60.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 49 milliarder kroner i år. Tal som hidtil er fordoblet hvert andet år og som - ifølge Internetpionererne - også vil vokse hurtigt i de kommende år. Det fremgår af en netop offentliggjort undersøgelse, som konsulentvirksomheden PLS RAMBØLL Management har foretaget i samarbejde med Børsens Nyhedsmagasin.

Ifølge PLS RAMBØLL Management er der imidlertid en række barrierer for vækst og udvikling, heriblandt mangel på risikovillig kapital, velkvalificerede medarbejdere og muligheden for at tilbyde attraktive incitamentsordninger, for eksempel aktieoptioner. Og hvis vi ikke formår at fjerne barriererne og formulere og iværksætte den rigtige vækststrategi for Internetalderen, er der en stor risiko for, at Danmark.com ikke bliver en velstandsgenerator i de kommende årtier, skriver PLS RAMBØLL Management.

Af undersøgelsen, hvori 1.382 Internet virksomheder indgår, fremgår blandt andet:

- Fra 1997 til 1999 er den samlede omsætning blandt undersøgelsens virksomheder vokset fra 3,5 milliarder kroner til 10 milliarder kroner. I år 2002 forventer virksomhederne at nå en omsætning, der giver et samlet beløb på 54 milliarder kroner for de deltagende virksomheder
- De deltagende virksomheder har hidtil investeret 4,5 milliarder kroner i udvikling af Internet forretningen og forventer i alt at skulle investere 8,1 milliarder kroner over de næste to år.

Undersøgelsen har identificeret over 5000 danske Internet virksomheder og et forsigtigt skøn - som først og fremmest indikerer omfanget af Danmark.com - vil ifølge PLS RAMBØLL være, at der findes godt tre gange så mange Internet virksomheder med samme profiler som de deltagende i undersøgelsen.

Det giver en samlet Internetøkonomi med 60.000 ansatte i dag; en samlet omsætning i 1999 på 30 milliarder kroner og en forventet omsætning på 49 milliarder kroner i år. Dermed vil Internetøkonomien, Danmark.com, i år 2000 omsætte for et beløb, der svarer til en tiendedel af omsætningen i dansk industri (481 milliarder kroner) og en fjerdedel af omsætningen i den danske detailhandel (199 milliarder kroner).

Undersøgelsen gør endvidere status for udviklingen af Internetøkonomien ved at identificere de centrale træk ved den gruppe af vindere, der har formået at skabe vækst, omsætning og anseelige organisationer baseret på kommerciel nyttiggørelse af Internettet. De ti vindertræk, som er beskrevet i Børsens Nyhedsmagasin, er:

1. Vinderne, som fører i konkurrencen i den ny økonomi, udvikler varemærker, udvikler virksomheden og går først ind i de nye markeder. De er toneangivende i konkurrencen ved at satse på hastighed.
3. Vindere bygger alliancer med andre virksomheder. Vinder-virksomhederne er karakteriseret ved at have flere alliancer end de øvrige virksomheder, der medvirker i PLS-undersøgelsen. De outsourcer for eksempel logistik, salg eller distribution.
5. Vindere planlægger mere langsigtet. Analysen peger på, at det også i den ny økonomi betaler sig at planlægge længere ud i fremtiden.
7. Vindere er mere til penge end til pjank - det handler om bundlinje mere end kreativitet. Analysen viser, at vindervirksomhederne fokuserer langt mere på bundlinjen end de øvrige virksomheder i analysen.
9. Vindere spreder ejerskabet af virksomheden ud over medarbejderne. Hele 26 procent af vinder-virksomhederne har givet nøglemedarbejdere medejerskab og en femtedel har givet medarbejdere generelt ejerskab. Den generelle tendens er, at jo mere moden virksomheden er, desto mere spreder virksomheden ejerskabet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs