MediaWatch

Er der plads til TV 2 Zulu?

Efter at TV3, DR og senest TvDanmark har fået to kanaler, kommer TV 2 sidst i rækken med den nye kanal: TV 2 Zulu. Den får premiere søndag 15. oktober. Den bliver distribueret via satellit, så det vil være ca. 70 procent af befolkningen, der kan modtage den, når den går i luften.

Flere stationer har også en tag-line eller undertitel. TvDanmark kaldes "Klassens frække dreng", TV 2 "Hele Danmarks fjernsyn". TV 2 Zulu har så valgt: TV 2 Zulu - fordi vi elsker TV. Det lyder umiddelbart lidt floskelagtigt, men når man kigger på dem, der står bag kanalen, så virker det ægte nok. Palle Strøm og Keld Reinicke elsker faktisk TV, og nyder at lege med mediet. Palle Strøm er nok mest kendt for programmet Gotha på DR2.

Med de to personer bag rattet virker det logisk, at målgruppen for kanalen er de 15-40 årige. Kanalen skal prøve at gøre livet surt for TV3 og TvDanmark samtidig med, at den ikke skal kannibalisere hovedkanalen. Det bliver en svær opgave, specielt når man er den ottende danske kanal, der skal kæmpe om seernes gunst, mens der ikke er udsigt til, at TV-forbruget vil stige.

Programudbuddet til at klare denne opgave vil være serier, film og egenproduktioner men ingen nyheder. Der vil være film fem gange om ugen med titler som: Austin Powers, Private Parts, Long Kiss Goodnight etc. Serierne på TV 2 Zulu vil være velkendte fra TV 2. De fleste vil være genudsendelser, mens enkelte starter helt forfra på serien. Det bliver serier som X-files, Sopranos, Venner, New York Blues og Vi bli'r i familien.

Film og serier er nogenlunde sikre kort, men skaber ikke nogen unik identitet til kanalen, så derfor er det vigtigt, at kanalens danske produktioner rammer målgruppen effektivt. Budgettet til kanalen er yderst begrænset, så programmerne skal leve mere på originalitet end på flotte produktioner. Her kan der godt være et problem, for hvor længe kan det blive ved med at være originalt, uden at det bliver for kultagtigt.

TV 2 Zulu har allerede løftet sløret for nogle af deres egenproduktioner. Et eksempel på en dansk produktion er "Åndernes magt", der behandler emnet om overnaturlige hændelser, blandt andet om mennesker som føler sig besat af ånder. Et andet eksempel er "Mad og film", hvor musikeren Nikolaj Steen og en kok laver mad, der relaterer sig til aftenens film. Et tredje eksempel er "Aalbæks penge", hvor Peter Aalbæk kæmper mod de tre quizdeltagere for at beholde sit programhonorar.

Som ny kanal er det vigtigt, at man har en programplan, der er let at huske. Det vil TV 2 Zulu gøre ved at "brande" de enkelte dage.

Med målgruppen in mente er det naturligt, at også nettet indgår som vigtig del af kanalens platform. TV 2 har allerede succes med deres website, så her får de foræret noget trafik.

Det samme gælder selvfølgelig også på TV-siden, hvor TV 2 kan bruges til at traile og informere om programmerne på TV 2 Zulu. Konklusionen er at det tegner lovende, specielt med tanke på den platform Zulu har i form af TV 2, men erfaringer fra andre lanceringer af TV-stationer viser, at det endog er meget svært at ændre befolkningens seeradfærd jævnføre grafen.



En anden vigtig faktor er, at der ikke på nuværende tidspunkt er offentliggjort en færdig programplan, men kun de satsninger, der skal bære stationen. En programplan vil med Zulus budget have nogle svage punkter. Hvis der er for mange af dem, bliver det svært at opbygge gode flows og loyalitet.

TV 2 har endnu ikke officielt meldt et tal ud om forventet seerandel til kanalen, men et godt bud vil være, at de kort efter introduktionen opnår en andel af den totale sening på ca. 2 procent i målgruppen, svarende til 3,5 procent af den kommercielle sening.

Der er ikke fremlagt priser og betingelser for kanalen, så endnu er det svært at vurdere, om det bliver en attraktiv kanal for annoncørerne. Den ene mulighed er, at stationen kun vil sælge TV 2 Zulu som et separat produkt.

En anden mulighed er at gøre som de andre stationer, dvs. at man bliver placeret både på TV 2 og TV 2 Zulu, eller begge muligheder. Hvis kanalen får succes, og prisen bliver fornuftig, kan man få glæde af at købe en pakke med TV 2 og TV 2 Zulu. Det er oplagt, at TV 2 vil kunne tilbyde at modplacere spots, så maksimal dækning opnås.

Nye stationer kan være med til yderligere at nuancere mediebilledet. Det giver bl.a. mulighed for at ramme lidt smallere målgrupper end sædvanligt. En anden pointe er, at når man vælger at se et program på en mindre TV-station, er der som regel tale om et positivt tilvalg, hvor man kan forvente en højere involvering, og dermed en bedre eksponeringsmulighed.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs